آرشیو توانبخشی، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۴۱-۴۷

عنوان فارسی بررسی مقایسه‌ای نقش ابعاد جهت‌گیری مذهبی و ابعاد شخصیت در پیش‌بینی سبک‌های مقابله مادران کودکان با و بدون ناتوانی ذهنی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه‌ای نقش ابعاد شخصیت و ابعاد جهت‌گیری مذهبی در پیش‌بینی سبک‌های مقابله با استرس در مادران با و بدون کودک دارای ناتوانی ذهنی بود. روش: در این مطالعه توصیفی از نوع تحلیل همبستگی، 124 مادر دارای کودک ناتوان ذهنی و 124 مادر دارای کودک بدون ناتوانی ذهنی به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای از بین مراکز آموزشی منطقه 5 و 6 تهران انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌های مذهب‌گرایی اسلامی، پنج عامل شخصیت و سبک‌های مقابله بود و از آزمون‌های آماری تحلیل همبستگی و رگرسیون برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: مقایسه دو گروه نشان داد که باورهای مذهبی خصوصاً مذهب‌گرایی و ‌ارزنده‌سازی مذهبی نقش مهمی در پیش‌بینی سبک مقابله مسئله‌محور در مادران دارای کودک ناتوان ذهنی نسبت به مادران دارای کودک بدون ناتوانی ذهنی دارند، و از بین ابعاد شخصیت، بعد روان‌نژندی نقش بیشتری در پیش‌بینی سبک‌های مقابله هیجان‌محور در مادران دارای کودک ناتوان ذهنی دارد (0/019=P) . اما باورهای مذهبی در مادران دارای کودک ناتوان ذهنی در قیاس با مادران دارای کودک بدون ناتوانی ذهنی نقش معناداری در پیش‌بینی سبک مقابله هیجان‌محور نداشت. نتیجه گیری: در قیاس با مادران دارای کودک بدون ناتوانی ذهنی، باورهای مذهبی پیش‌بینی‌کننده‌های خوبی برای سبک مقابله مسئله‌محور و ابعاد شخصیت (عمدتاً روان‌نژندی) پیش‌بینی‌کننده‌های خوبی برای سبک مقابله هیجان‌محور در مادران دارای کودک ناتوان ذهنی هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جهت‌گیری مذهبی، شخصیت، سبک‌های مقابله، ناتوانی ذهنی

عنوان انگلیسی A Comparative Study between the Role of Religious Orientations and Personality Dimensions in the Prediction of coping Strategies in Mothers of Children with and Without Intellectual Disability
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: The purpose of present study was to investigate and compare religious orientation and personality dimensions in the prediction of coping strategies in mothers of children with and without intellectual disability (ID). Materials and Methods: In this descriptive study, a total of 124 mothers of children with ID and 124 mothers of children without ID from 5th and 6th regions of Tehran city were selected through a cluster sampling method. Outcome measures were included Islamic Religious Scale, five factors personality questionnaire and coping strategies questionnaire. Data were analyzed using correlation and regression analysis. Results: Between groups analysis demonstrated that religious beliefs particularly religious pretentiousness had an important role in the prediction of problem-focused coping in mothers of children with ID compared with mothers of children without ID. Among personality dimensions, neuroticism dimension had a significant role in the prediction of emotion-focused coping in mothers of children with ID (P=0.019). But religious beliefs had no significant role in the prediction of emotion-focused coping in mothers of children with ID compared with mothers of children without ID. Conclusion: In comparison with mothers of children without ID, religious beliefs were good predictors for problem-focused coping and personality dimensions (particularly neuroticism) were good predictors for emotion-focused coping in mothers of children with ID.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمود خباز | mahmoud khabaz
educational psychology department, psychology amp;amp; cultural sciencesfaculty, allame tabatabaei university, dehkade olympic, hemmat freeway, tehran, iran.
تهران، دهکده المپیک، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،گروه آموزشی روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

یاسر رضاپور میرصالح | yaser rezapour mirsaleh
allame tabatabaei university, tehran, iran
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

کیانوش عبدی | kianoush a amp apos bdi
university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences, tehran,iran.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

محمد هادی صافی | mohammad hadi safi
university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences, tehran,iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز توسعه آموزش
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-182-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی کودکان استثنایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات