آرشیو توانبخشی، جلد ۱۱، شماره Special Issue: Pediatric Neurorehabilitation، صفحات ۵۰-۵۷

عنوان فارسی تاثیر آموزش هنرهای تجسمی بر افزایش مهارتهای ادراک بینایی دانش آموزان حساب نارسا
چکیده فارسی مقاله  هدف: پژوهش حاضرباهدف بررسی تأثیر آموزش هنرهای تجسمی بر افزایش مهارتهای ادراک بینایی دانش آموزان حساب نارسا انجام شد . روش بررسی: پژوهش کاربردی و روش ازنوع نیمه آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود وروش نمونه گیری به صورت غربالگری ونمونه شامل 30 نفر از دانش آموزان حساب نارسای پسر پایه های دوم و سوم دبستان بود وابزار مورد استفاده عبارت بودند ازپرسشنامه تشخیصی حساب نارسایی DSM-IV ،آزمون پیشرفته ادراک بینایی فراستیگ وآزمون ریاضی ایران –کی مت. آزمودنیها پس از پیش آزمون درسه گروه 10نفره نقاشی،سفال و کنترل قرارداده شدندبه طوری که به یک گروه نقاشی وبه یک گروه سفال آموزش داده شد و به گروه کنترل آموزشی داده نشد و بعد از آموزش از هر سه گروه پس آزمون بعمل آمد. یافته‌ها: تحلیل داده های پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی(شاخص های گرایش مرکزی) و مدل آماری تحلیل کواریانس تفاوت معنا داری را بین سه گروه نقاشی،سفال وکنترل نشان داد. نتیجه گیری: آموزش هنرهای تجسمی بر مهارتهای ادراک بینایی به غیر از درک ثبات شکل موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Visual Arts Education on Improvement of Visual Perceptual Skills in Dyscalculic Students
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of this study was to examine the effect of visual Arts education on improvement of visual perceptual skills in dyscalculic students. Materials & Methods: utilizing an experimental pretest – posttest with control group design and using screening and via DSM-IV dyscalculia diagnosis questionnaire 30 dyscalculic male students were selected who were studying in the primary school and the research instruments used were Frostig Visual Perception and Key- mat Tests. Results: the data of the research were analyzed through descriptive statistic method and covariance analysis model which showed that there is meaningful difference between clay, painting and control groups. . Conclusion: the Visual Arts education can be effective on all of the visual perceptual skills in dyscalculic students except the Form Constancy skill.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کاوه مقدم | kaveh moghaddam
pediatric neuroscience centre
مرکز تحقیقات اعصاب اطفال

مهناز استکی | mahnaz esteki
faculty of psychology.azad university
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)

ابراهیم پیشیاره | ebrahim pishyareh
university of social welfare and rehabilitation sciences, occupational therapy department
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه آموزشی کاردرمانی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

مژگان فرهبد | mozhgan farahbod
exceptional children institution, tehran, iran.
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، پژوهشکده کودکان استثنایی، تهران، ایران.

مسعود غریب | masoud gharib
tehran, evin, university of social welfare and rehabilitation sciences, pediatric neurorehabilitation research center
تهران، اوین، بلوار دانشجو، خ کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-508-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی کودکان استثنایی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات