|
|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۱، شماره Special Issue: Pediatric Neurorehabilitation، صفحات ۵۰-۵۷
|
|
|
| عنوان فارسی |
تاثیر آموزش هنرهای تجسمی بر افزایش مهارتهای ادراک بینایی دانش آموزان حساب نارسا |
|
| چکیده فارسی مقاله |
هدف: پژوهش حاضرباهدف بررسی تأثیر آموزش هنرهای تجسمی بر افزایش مهارتهای ادراک بینایی دانش آموزان حساب نارسا انجام شد . روش بررسی: پژوهش کاربردی و روش ازنوع نیمه آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود وروش نمونه گیری به صورت غربالگری ونمونه شامل 30 نفر از دانش آموزان حساب نارسای پسر پایه های دوم و سوم دبستان بود وابزار مورد استفاده عبارت بودند ازپرسشنامه تشخیصی حساب نارسایی DSM-IV ،آزمون پیشرفته ادراک بینایی فراستیگ وآزمون ریاضی ایران –کی مت. آزمودنیها پس از پیش آزمون درسه گروه 10نفره نقاشی،سفال و کنترل قرارداده شدندبه طوری که به یک گروه نقاشی وبه یک گروه سفال آموزش داده شد و به گروه کنترل آموزشی داده نشد و بعد از آموزش از هر سه گروه پس آزمون بعمل آمد. یافتهها: تحلیل داده های پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی(شاخص های گرایش مرکزی) و مدل آماری تحلیل کواریانس تفاوت معنا داری را بین سه گروه نقاشی،سفال وکنترل نشان داد. نتیجه گیری: آموزش هنرهای تجسمی بر مهارتهای ادراک بینایی به غیر از درک ثبات شکل موثر است. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
The Effect of Visual Arts Education on Improvement of Visual Perceptual Skills in Dyscalculic Students |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The purpose of this study was to examine the effect of visual Arts education on improvement of visual perceptual skills in dyscalculic students. Materials & Methods: utilizing an experimental pretest – posttest with control group design and using screening and via DSM-IV dyscalculia diagnosis questionnaire 30 dyscalculic male students were selected who were studying in the primary school and the research instruments used were Frostig Visual Perception and Key- mat Tests. Results: the data of the research were analyzed through descriptive statistic method and covariance analysis model which showed that there is meaningful difference between clay, painting and control groups. . Conclusion: the Visual Arts education can be effective on all of the visual perceptual skills in dyscalculic students except the Form Constancy skill. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
کاوه مقدم | kaveh moghaddam pediatric neuroscience centre مرکز تحقیقات اعصاب اطفال
مهناز استکی | mahnaz esteki faculty of psychology.azad university دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)
ابراهیم پیشیاره | ebrahim pishyareh university of social welfare and rehabilitation sciences, occupational therapy department دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه آموزشی کاردرمانی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
مژگان فرهبد | mozhgan farahbod exceptional children institution, tehran, iran. پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، پژوهشکده کودکان استثنایی، تهران، ایران.
مسعود غریب | masoud gharib tehran, evin, university of social welfare and rehabilitation sciences, pediatric neurorehabilitation research center تهران، اوین، بلوار دانشجو، خ کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-508-1&slc_lang=fa&sid=en |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی کودکان استثنایی |
| نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|