Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۹-۱۵

عنوان فارسی بررسی مواد غذایی مصرف شده درتغذیه نیمروزی کودکان نوپا
چکیده فارسی مقاله چکیده: این پژوهش مطالعه ای توصیفی است که به منظور بررسی مواد غذایی مصرف شده در تغذیه نیمروزی کودکان نوپا» صورت گرفته است. در این پژوهش 90 کودک نوپای30-18 ماهه به صورت تصادفی از یکی از مراکز بهداشتی درمانی غرب تهران انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه یاد آمد 24 ساعته و مشخصات دموگرافیک بود که از طریق مصاحبه مستقیم با مادران تکمیل گردید و همچنین ترازو، متر نواری و متر کاغذی چسبیده به دیوار برای سنجش شاخص های رشد استفاده شد. نتایج حاصل از مطالعه نشان می دهد که مواد غذایی مصرف شده در تغذیه نیمروزی مطابق با استاندارد نمی باشد بطوری که در وعده صبح 29 / 7 درصد و در وعده عصر 39 / 9 درصد. مواد شیرین مصرف می کردند. مصرف میوه و سبزی، لبنیات، شیر و غلات در وعده غذای نیمروزی .صبح به ترتیب. 41/ 8 درصد، 30 / 8 درصد، 1/ 32 درصد و در وعده عصر به ترتیب. 35/ 2 درصد، 27/5 درصد و 7/ 40 درصد بود و در مورد قبل از خواب نیز به ترتیب 6 / 6 درصد و 66 درصد بود و غلات اصلا مصرف نشده بود. در مورد کیفیت مواد مغذی مصرف شده در تغذیه نیمروزی میانگین مصرف ویتامین C,A، کلیسم، پروتئین، آهن و میزان کالری به ترتیب عبارت بودند از: 181 / 08 واحد بین المللی، 15/ 71 میلی گرم، 181 / 28 میلی گرم، 19/ 67 گرم، 1 / 67 میلی گرم و 512/24 کیلوکالری. در مورد شاخصهای رشد وزن، قد و ذوربازو، میانگین ها به ترتیب 175/ 33 1 گرم، 87 / 36 سانتی متر و 159/ 86 میلی متر | بود و در مورد وزن، اکثریت کودکان پائین تر از صدک پنجاهم قرار داشتند که نشان دهنده سوء تغذیه زمان حال بود. نتایج نشان داده است که تغذیه نیمروزی اکثریت کودکان منطقه غرب، شامل مواد لازم توصیه شده برای آنان نیست.      
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Assessment of Mid-day Dietary Intake of Toddlers
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اکرم السادات حسینی | Akramolsadat Hoseini
Instructor,Department of Nursing, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
علوم پزشکی

فضل ا... غفرانی پور | Fazlolah Ghofranipoor
Instructor,Department of Nursing, Tarbiat Modares University of Medical Sciences, Tehran, Iran
تربیت مدرس

فاطمه الحانی | Fatemeh Alhani
تربیت مدرس


نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-50&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/243/article-243-1639097.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات