Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۶-۱۷

عنوان فارسی مطالعه خودکار آئی دانشجویان سال آخر پرستاری دانشکده های پرستاری و مامائی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد آموزش ارتقاء سلامت به مددجویان
چکیده فارسی مقاله چکیده: این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که با هدف تعیین میزان خودکار آئی دانشجویان سال آخر پرستاری دانشکده های پرستاری و مامائی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد آموزش ارتقاء سلامت به مددجویان انجام گرفته است. نمونه مورد پژوهش در این بررسی را تعداد 100 نفر از دانشجویان سال آخر پرستاری دانشکده های پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تشکیل داده است که کل جامعه پژوهش را نیز در بر می گرفت. جهت دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه اعتماد به خود در آموزش ارتقاء سلامت به مددجویان مشتمل بر سه بخش: مشخصات فردی، سئوالات مربوط به نظر دانشجویان در مورد آموزش ارتقاء سلامت و تجارب یادگیری و نیز سئوالات مربوط به خودکارآیی در آموزش ارتقاء سلامت در سه زمینه خطرات استعمال سیگار، تغذیه و فعالیت استفاده شده است. پس از تعیین خودکار آیی در سه زمینه آموزش خطرات استعمال سیگار، تغذیه و فعالیت، ارتباط بین متغیر خودکار آیی با مشخصات فردی نمونه ها شامل جنس، سن، وضعیت تأهل و اشتغال با استفاده از آزمونهای T تست و آنالیز واریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که نیمی از دانشجویان (50%) از خودکار آئی قوی در آموزش خطرات استعمال سیگار برخوردار بوده اند. همچنین اکثریت نمونه ها (53%) در زمینه آموزش تغذیه، خودکارائی ضعیف داشته و اکثریت آنان (63%) در زمینه آموزش انجام فعالیت خودکار آیی قوی داشته اند. همچنین نتایج نشان داد که ارتباط معنی دار آماری بین خودکارآیی در آموزش ارتقاء سلامت و مشخصات فردی ذکر شده وجود ندارد.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Study the Senior Nursing Student's Self Eficacy Regarding Health Promotion through Patient Education, 1999.
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه جعفرآقایی | Fatemeh Jafar Aghaee
Instructor, Department of Midwifery, School of Nursing, Midwifery and Paramedicine East of Guilan, Lahidjan, Iran
علوم پزشکی

ربابه شکرابی | Robabeh Shekarabi
Instructor, Department of Midwifery , Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
علوم پزشکی

صدیقه پاک سرشت | Sedigheh Pakseresht
Instructor, Department of Midwifery , School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
علوم پزشکی

زهرا عطرکار روشن | Zahra Atrkare Roushan
Instructor, Bio-Statistics, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
علوم پزشکی


نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-63&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/243/article-243-1645236.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات