Journal of Research and Health، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۲۸۴-۲۹۳

عنوان فارسی متناسب‌سازی برنامه آموزش فرزندپروری با نگاه مثبت در بستر ارزش‌های فرهنگی و ارزیابی اثربخشی آن بر سلامت روان‌شناختی‌ و تعامل مادر با کودک آهسته‌گام
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آسیب ذهنی تمام جنبه‌های زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد در حالی که استفاده از برنامه‌های فرزندپروری با نتایج خوبی همراه است. هدف این پژوهش، متناسب‌سازی برنامه آموزش فرزندپروری با نگاه مثبت در بستر ارزش‌های فرهنگی و ارزیابی اثربخشی آن بر سلامت روان‌شناختی‌ و تعامل مادر با کودک آهسته‌گام بود. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر، یک مطالعه شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل بود. 40 نفر از مادران دانش‌آموزان آهسته‌گام که به روش نمونه‌گیری تصادفی از مدارس استثنایی شهرستان‌های تهران انتخاب شده بودند در این پژوهش شرکت داشتند. شرکت‌کنندگان به صورت تصادفی به دو گروه 20 نفری تقسیم شدند (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل). گروه آزمایش، برنامه آموزش والدین را در 12 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت کردند در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر و مقیاس رابطه مادر-کودک پیانتا بود. اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری، در نرم‌افزار SPSS تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج کلی تحلیل کوواریانس چندمتغیری روی میانگین تفاوت نمره‌های پیش‌آزمون و پس‌آزمون نشان داد که گروه آزمایش و کنترل حداقل در یکی از خرده‌مقیاس‌های سلامت عمومی یا رابطه مادر-کودک تفاوت معناداری دارند (001/0P=). نتایج نهایی تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که برنامه آموزش فرزندپروری بر سلامت روان‌شناختی‌ و تعامل مادر با کودک آهسته‌گام اثر مثبت و معناداری داشت (001/0P=). نتیجه‌گیری: برنامه آموزش فرزندپروری با نگاه مثبت در بستر ارزش‌های فرهنگی بر سلامت روان‌شناختی‌ و تعامل مادر با کودک آهسته‌گام اثر معناداری داشت. با توجه به این که آموزش مهارت‌های فرزندپروری منجر به بهبود سلامت روان‌شناختی‌ و تعامل مادر با کودک می‌شود، برنامه‌ریزی جهت آموزش فرزندپروری با نگاه مثبت در بستر ارزش‌های فرهنگی اهمیت ویژه‌ای دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرزندپروری، سلامت روان‌شناختی‌، تعامل، کودک آهسته‌گام

عنوان انگلیسی Adaptation of positive parenting program training based on cultural values and evaluation of its effectiveness in psychological health and interaction of mother with slow paced children
چکیده انگلیسی مقاله Mental impairment has undesirable effects on the all aspect of individual's life, while the use of parenting programs has been associated with beneficial outcomes. The aim of this research was the adaptation of a positive parenting program (Triple-P) training based on the cultural values and evaluation of its effectiveness in psychological health and interaction of mother with slow paced (SP) children. This research was a semi-experimental study designed as pretest-posttest using control group. The magnitude of 40 mothers of students with SP participated in this study. They were selected according to the random cluster sampling method from exceptional schools of Tehran provinces. The participants were divided into two groups; each group consisted of 20 participants. The experimental group received Triple-P training in twelve 90-minute sessions, while no intervention was carried out on the control group. The instruments of present research were general health questionnaire and parent-child relationship scale. The results of MACNOVA showed that Triple-P had a positive significant effect on the psychological health and interaction of mothers with SP children. Since parenting skills training can lead to the enhanced psychological health and improved mother-child interaction, planning for Triple-P training based on cultural values has particular importance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Child, Health, Interaction, Psychological

نویسندگان مقاله محمد عاشوری | Mohammad Ashori
Department of Psychology and Education of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran


غلامعلی افروز | Gholam Ali Afrooz
Department of Psychology and Exceptional Children Education, School of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran


علی اکبر ارجمندنیا | Ali Akbar Arjmandnia
Department of Psychology and Exceptional Children Education, School of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran


معصومه پورمحمدرضا تجریشی | Masoume Pourmohamadrez-Tajrishi
Department of Psychology and Exceptional Children Education, Pediatric Neurorehabilitation Research Center, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran


باقر غباری بناب | Bagher Ghobari-Bonab
Department of Psychology and Exceptional Children Education, School of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran


سیده سمیه جلیل آبکنار | Seyedeh Somayeh Jalil-Abkenar
Department of Psychology and Exceptional Children Education, School of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1109-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/241/article-241-1655194.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده نظام سلامت
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات