Journal of Research and Health، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۳۳۷-۳۴۶

عنوان فارسی تبیین نقش واسط کیفیت زندگی کاری بین پدیده سرطان اطلاعاتی و فرایند یادگیری
چکیده فارسی مقاله تبیین نقش واسط کیفیت زندگی کاری بین پدیده سرطان اطلاعاتی و فرایند یادگیری چکیده زمینه: پژوهش حاضر با در نظر گرفتن متغیر کیفیت زندگی کاری به عنوان یک متغیر واسط، رابطه بین پدیده سرطان اطلاعاتی و فرایند یادگیری را مورد بررسی قرار داده است. روش: جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان دانشگاه پیام‌نور به تعداد 240 نفر است. برای محاسبه حجم نمونه آماری از فرمول کوکران استفاده شده است که حجم نمونه آماری 148 نفر برآورد و به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات سه پرسشنامه؛ پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون، پرسشنامه فرآیند یادگیری کلب و پرسشنامه سرطان اطلاعاتی محقق ساخته است که پس از سنجش روایی و پایایی و اطمینان از آن در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. یافته ها: برای طبقه­‌بندی، تلخیص و تفسیر داده­های آماری از روش آمار توصیفی و و در­ سطح استنباطی برای بررسی فرضیه‌ها، نخست با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، مدلهای اندازه‌گیری پژوهش در نرم افزار Amos Graphics برآورد و آزمون شدند؛ سپس، از طریق تکنیک رگرسیون چندگانه، داده‌ها به مدلهای معادله ساختاری برازش شدند. برای بررسی مدلهای پژوهش، شش شاخص مجذور کای، مجذور کای بهنجار شده، برازش افزایشی، برازش تطبیقی، توکر لوئیس و ریشه دوم مربعات خطای برآورد بررسی و ارزیابی شدند. نتیجه گیری: نتایج حاصل نشان می‌دهد که سرطان اطلاعاتی با فرآیند یادگیری و کیفیت زندگی کاری کارکنان دانشگاه پیام‌نور قزوین رابطه منفی معناداری دارد؛ همچنین کیفیت زندگی کاری با فرایند یادگیری کارکنان رابطه مثبت معناداری داشته است. نتایج حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که کیفیت زندگی کاری کارکنان در رابطه بین سرطان اطلاعاتی با فرآیند یادگیری نقش واسطه‌گری ایفا می‌کند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت زندگی ، کار، سرطان ،اطلاعات

عنوان انگلیسی The mediation role of quality of work life in the relationship between information cancer and learning process
چکیده انگلیسی مقاله New technologies have increasingly facilitated information production process and also have made it possible for many people to access to a large amount of information. This causes information cancer phenomenon in which the information destroy resources, facilities, and human labor aimlessly and destructively. This study has been considered to investigate the relationship between the phenomenon of information cancer and learning process according to quality of work life as a mediation variable. 148 participants were and they are selected according to a simple random sampling method. Tools for data collection were three questionnaires- questionnaire of Walton's quality of work life, questionnaire of Kolb's Learning Styles and questionnaire of information cancer – that were used by the sample after the examination of nominal validity and reliability of questionnaire of work quality, learning process and information cancer by the help of Cronbach's alpha coefficient with following values: 0.862, 0.926 and 0.903 and affirmation of their confidence. The findings showed that there is a significant relationship between information cancer with the quality of work life and learning process in the confidence level. Also there is a significant relationship between quality of work life and learning process in the confidence level. The results of the research showed that this limit of confidence distance mentioned the significance of the indirect path of the primary model. It became clear that the quality of work life plays a mediation role in the relationship between information cancer and learning process of personnel.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cancer, Learning Process, Quality, Work Life

نویسندگان مقاله Roya Arjmand Kermani | Roya Arjmand Kermani
Department of Psychology, School of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran


| Mohammad Khaledian
Department of Psychology, School of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-266-27&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/241/article-241-1655201.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده توسعه ای
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات