دانش پیشگیری و مدیریت بحران، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۴۴-۱۶۲

عنوان فارسی «توجه به درد دیگران»: رسانه‌ها، سوگیری و پوشش بلایای بین‌المللی
چکیده فارسی مقاله زمینه وهدف: هدف این مقاله ،نوع پوشش رسانه‌ای از بلایای طبیعی در دیدگاه رسانه های غربی است که بیشتر درباره پاسخ محلی و ملی دولت‌ها، درباره فقر و نژاد، درباره فرهنگ و جامعه و درباره تلاش‌های خارجی برای امدادرسانی و تعهدات بومی برای بازسازی صحبت شده است. روش: روش مطالعه به صورت روش تاریخی موضوع معینی که در گذشته در یک مقطع زمانی اتفاق افتاده است، بررسی شده است. محقق در آن می کوشد، از طریق گردآوری اطلاعات (اسناد و مدارک) مربوط به موضوعی تاریخی و بررسی صحت و سقم آن اطلاعات و نیز تجزیه و تحلیل آنها به کشف حقایق مربوط به آن موضوع دست پیدا کند. در این تحقیق ازمنابع اطلاعات اولیه و ثانویه استفاده شده است. یافته و نتیجه گیری: با بررسی پوشش بحران‌های گذشته می‌توان آنچه را برای رسانه‌های جریان غالب در آمریکا مهم بوده است نتیجه گرفت؛ اغلب خروجی‌های رسانه‌های جریان غالب آمریکا، بحران‌ها و سوانح بین‌المللی را با نگاهی کل‌نگر در نظر نمی‌گیرند. در این رسانه‌ها، بحران‌ها، بحران نیستند؛ بلکه نوعی کالای مجازی برای فروش به مخاطبانی دم‌دمی مزاج هستند که از میان فهرستِ انتخابِ بلندبالایی تصمیم می‌گیرند که چه خبری را از بلایای حزن‌انگیز گرفته تا جدایی افراد مشهور به مصرف برسانند. در اغلب موارد، ویژگی‌های بحران را حسابداران رسانه‌ها با اولویت‌ها و انتظارات خاص، ارزیابی می‌کنند؛ و معمولاً اولویت‌های رسانه‌ها با اولویت‌های مقامات دولتی، خط‌مشی‌گذاران، سازمان‌های غیردولتی، مدیران بیمه یا حتی جمع‌کنندگان اخبار، بسیار متفاوت است.در حالی که امدادگران به بحران‌ها نگاه می‌کنند و آن‌ها را بحران می‌بینند رسانه‌ها به بحران‌ها، نگاه می‌کنند اما آنها را اخباری می‌بینند که برای اغلب آن‌ها، حکم کالا را دارند.با این طرز تلقی، فهم این که چرا مؤسساتِ رسانه‌ای فاقد هر گونه غریزه کاری ذاتی حتی برای پوشش فجایع بزرگ، گذشته از بلایای ابتدایی هستند امکان‌پذیر خواهد بود. اکثر رسانه‌های جریان غالب پیش از توجه به «اهمیت» بحران، در جست‌وجوی «فرصت» هستند. . *نویسنده: سوزان دی. مولر[1] ترجمه و تلخیص: سیاوش صلواتیان[2]، سیدمحمدرضا سیدی[3] *استاد دانشکده روزنامه‌نگاری، دانشگاه مریلند، مدیر مرکز بین‌المللی رسانه‌ها و اولویت‌های عمومی (ICMPA)، smoeller@umd.edu 2-دکتری مدیریت رسانه، استادیار دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما، salavatian@gmail.com 3- دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، naseroddin@gmail.com [1] . Susan D. Moeller
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بلایا بین المللی، رسانه، سوگیری

عنوان انگلیسی “REGARDING THE PAIN OF OTHERS”: MEDIA, BIAS AND THE COVERAGE OF INTERNATIONAL DISASTERS
چکیده انگلیسی مقاله Over the last two years the world has had a surfeit of disasters. Everywhere one turned there were new photographs of bodies lined up so relatives could come and claim them. In October 2005, the images of covered corpses, stunned faces, keening mothers, tumbled homes and nature gone awry resulted from the South Asia earthquake. In August, the global tragedy was Hurricane Katrina, where the bodies the world saw weren’t under rubble but floating in New Orleans’ toxic flood. In July, the casualties were British; grainy cell phone photos carried viewers into the very moment that terror struck the London transport system. In December 2004, the sprawled bodies in awkward, disconcerting color were the child and adult victims of the Indian Ocean tsunami. Three months earlier, in September, the translucent corpses of children were from the school siege in Beslan. And virtually every day— should one have troubled to look for them—one could find photographs of the human and other wreckage of another suicide bombing, or three, in Iraq. But not all of the crises of this past year or so have equally commanded the attention of the world and its cameras. Some disasters have had the bad luck to occur at a moment when a more telegenic disaster was already capturing global attention. The worst tragedy in Iraq in 2005 occurred on 31 August. At the same time that flood waters were sweeping over New Orleans, up to one million Iraqis walking to a Shi’ite shrine in Baghdad stampeded when the rumor that there was a suicide bomber in their midst swept through the crowd. Almost a thousand people died and nearly five hundred more were injured. Susan D. Moeller Journal of International Affairs, Spring/Summer 2006, vol. 59, no. 2. © The Trustees of Columbia University in the City of New York
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Media, Bias, International Disasters

نویسندگان مقاله دکتر سیاوش صلواتیان | siavash salavatian
irib university
دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما

سید محمدرضا سیدی | seyed mohammad reza seyedi
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

سوزان دی مولر | susan d moeller
دانشگاه مریلند، مدیر مرکز بین المللی رسانه ها و اولویت های عمومی


نشانی اینترنتی http://www.dpmk.ir/browse.php?a_code=A-10-33-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده ترویجی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات