|
Journal of Research and Health، جلد ۹، شماره ۵، صفحات ۴۱۸-۴۲۷
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه ویژگی های ترسیمی نقاشی خانواده، اختلالات دلبستگی و شیوه های فرزند پروری والدین در کودکان دختر مضطرب و عادی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده : این پژوهش ، با هدف بررسی مقایسه ای ویژگی های ترسیمی نقاشی خانواده و اختلالات دلبستگی و شیوه های فرزند پروری والدین در کودکان دختر مضطرب و عادی انجام گرفته است طرح پژوهشی از نوع علی – مقایسه ای است . جامعه ی آماری این پژوهش ، کلیه کودکان دختر5 الی 8 سال و والدین آنها بودند که در سال تحصیلی 95-1394 در مهدهای کودک و مدارس ابتدایی شهر زاهدان مشغول به تحصیل بودند . به منظور این پژوهش 50 کودک با اختلالات اضطرابی و 50 کودک عادی به شیوه ی تصادفی انتخاب شدند .ابزار های مورد استفاده عبارت از پرسش نامه ی فرزند پروری بامریند ،پرسشنامه اختلالات دلبستگی راندلف (RADQ) و نقاشی ترسیم خانواده( DAf ) بود . یافته ها با فنون اماری مجذور خی و تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت ، ویژگی های ترسیمی کودکان از طریق آزمون ترسیم خانواده( DAF) ارزیابی شد.نتایج پژوهش نشان داد که بین ویژگیهای ترسیمی نقاشی در کودکان مضطرب و عادی و بین اختلالات دلبستگی در مولفه زورگویی در کودکان مضطرب وعادی تفاوت معناداری وجود دارد ،بین شیوه های فرزند پروری والدین در کودکان مضطرب و عادی تفاوت معناداری مشاهده نشد . |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نقاشی خانواده ،اختلالات دلبستگی ، شیوه های فرزند پروری |
|
عنوان انگلیسی |
A comparison of graphic characteristics of drawing a family, attachment disorders, and parental parenting styles in anxious and normal girl children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Anxiety is the most prevalent psychiatric disorder in childhood which affects various aspects of children's lives. This study aimed to compare graphic characteristics of drawing a family, attachment disorders, and parental parenting styles in anxious and normal girl children. This was a causal-comparative study. Its statistical population included all girl children aged 5 to 8 years old who were studying in kindergartens and elementary schools of Zahedan in 2015-16 and their parents. 50 children with anxiety disorders and 50 normal children were randomly selected as the sample. The tools were the Baumrind parenting style test, the Randolph attachment disorder questionnaire, and the draw-a-family Test. The data were analyzed by the chi-square and multivariate analysis of variance and the graphical characteristics of the children's drawings were evaluated using the draw-a-family test. The results indicated that considering the graphic characteristics of the children's drawings, there was a significant difference between the anxious and normal children and with regard to attachment disorders, there was a significant difference in terms of bullying at 0.99 confidence level. No significant difference was found between the anxious and normal children considering their parents' parenting styles. Overall, it can be inferred that drawing a family can be used as a proper method to detect children's family and emotional issues and to protect them from mental disorders. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Attachment Disorder, Family, Parenting |
|
نویسندگان مقاله |
مهناز شیخ | Mahnaz Sheikh Department of Psychology, Faculty of Psychology, Islamic Azad University, Zahedan Branch, Iran دانشگاه آزاد اسلامی
مهوش رقیبی | Mahvash Raghibi Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Psychology, University of Sistan and Bluchestan, Zahedan, Iran دانشگاه سیستان و بلوچستان
| Hanieh Sheikh Department of Psychology, Faculty of Psychology, Islamic Azad University, Zahedan Branch, Iran
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1348-1&slc_lang=en&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
en |
موضوعات مقاله منتشر شده |
توسعه ای |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|