طب ورزشی، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۵۳-۷۱

عنوان فارسی بررسی عملکرد اندام فوقانی دانش‌آموزان شنوا و کم‌شنوای شدید تا عمیق مادرزاد با استفاده از YBT-UQ
چکیده فارسی مقاله با آنکه مشکل ارتباطی، عمده‌ترین نقص ناشی از کم‌شنوایی است، ممکن است مشکلات جسمی دیگری نیز با کم‌شنوایی همراه باشد. هدف این پژوهش، بررسی عملکرد اندام فوقانی در افراد کم‌شنوا با همسالان شنوای دختر و پسر با استفاده از YBT-UQ بود. نمونۀ آماری تحقیق حاضر 80 دانش‌آموز شامل40 دختر و پسر کم‌شنوای شدید تا عمیق مادرزاد (سن 77/2±10/18 و 56/2±95/17 سال) و 40 دختر و پسر شنوا (سن 60/0±55/17 و 56/0±60/17 سال) بود که به‌صورت غیرتصادفی هدفدار، از مدارس ناشنوایان و عادی مقطع دبیرستان استان گیلان به‌عنوان آزمودنی انتخاب شدند. اطلاعات فردی، قد، وزن و سوابق پزشکی با استفاده از پروندۀ پزشکی دانش‌آموزان جمع‌آوری شد. از YBT-UQ برای ارزیابی عملکرد اندام فوقانی در زنجیرۀ حرکتی بسته در سه جهت داخلی، تحتانی- خارجی و فوقانی- خارجی استفاده شد. برای مقایسۀ عملکرد گروه‌ها و جهت‌ها از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و برای مقایسۀ اندام برتر و غیر‌برتر از آزمون t همبسته استفاده شد. نتایج نشان داد بین عملکرد اندام فوقانی برتر و غیر‌برتر در هیچ‌کدام از گروه‌ها تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0≥ P). مقایسۀ چهار گروه نشان داد بین تمام گروه‌ها تفاوت معناداری وجود دارد که به‌ترتیب، گروه پسران شنوا، پسران کم‌شنوا، دختران شنوا و دختران کم‌شنوا عملکرد بهتری داشتند (05/0 > P) و تنها تفاوت بین گروه دختران شنوا و دختران کم‌شنوا از لحاظ آماری معنادار نبود (05/0P ≥). با توجه به نتایج تحقیق حاضر، تفاوتی در اجرای این آزمون بین اندام فوقانی برتر و غیر‌برتر وجود ندارد، بنابراین می‌توان از این آزمون برای ارزیابی و تشخیص عضو آسیب‌دیده استفاده کرد. همچنین با توجه به نقص در عملکرد تعادلی پویای افراد کم‌شنوا و تأثیر جنسیت در بروز این اختلال و اهمیت اندام فوقانی در انجام دادن فعالیت‌های روزانه، طراحی و اجرای برنامه‌هایی با هدف بهبود در عملکرد در آنها ضروری به‌نظر می‌رسد.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Investigation of Upper Extremity Performance of Normal-Hearing and Congenital Severe to Profound Hearing-Impaired Students Using YBT-UQ
چکیده انگلیسی مقاله Although communication problem is the main defect resulted fromhearing impairment, other physical problems may be associated with it. Theaim of this study was to investigate the performance of upper extremity inmale and female hearing-impaired and normal-hearing students with YBalance Test of Upper Quarter (YBT-UQ). The sample was comprised of 80students including 40 congenital severe to profound hearing-impaired girlsand boys (age: 18.10±2.77 yr and 17.95±2.56 yr) and 40 normal-hearinggirls and boys (age: 17.55±0.60 yr and 17.60±0.56 yr) who were selected bythe purposive non-random method from normal and deaf high schools inGuilan province. Subjects' personal information, height, weight and medicalrecords were collected using their medical profiles. The YBT-UQ was usedto evaluate the performance of upper extremity in the closed kinematicchain under medial, inferior – lateral and superior – lateral directions. Tocompare the groups' performance and directions, one-way ANOVA wasused while paired t test was used to compare dominant and non-dominantextremity. Results revealed no significant difference between theperformance of dominant and non-dominant upper extremities in all groups(P􀂔0.05). There were significant differences among the four groups: boyswithout hearing-impairment, boys with hearing-impairment, girls withouthearing-impairment, and girls with hearing-impairment performed better(P< 0.05). However, only the difference between normal-hearing andhearing-impaired girls was not statistically significant (P􀂕0.05). Inconclusion, there was no difference in performing YBT-UQ between  dominant and non-dominant upper limbs; therefore, this test can be used toevaluate and examine the injured limb. Also, regarding the defect in thedynamic balance performance of hearing-impaired subjects and the effect ofgender on this defect and the importance of the upper extremity in dailyroutines, it is necessary to design and implement plans aiming at improvingtheir performance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی شمسی ماجلان | shamsi majelan
استادیار دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

ریحانه فراهانی |
کارشناسی ارشد حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

زینب هلالات |
کارشناسی ارشد حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

علی آقاله |
کارشناسی ارشد حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)


نشانی اینترنتی http://jsmed.ut.ac.ir/article_36542_ba4777d2bd79b652271fb17acf502cd2.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/940/article-940-190964.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات