|
طب توانبخشی، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۶۶-۷۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی نگرش ارتباطی دانش آموزان دارای لکنت شهرستان بابل |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و اهداف در میان رویکردهای نظری مربوط به لکنت، توافق عمومی بر سر این مسئله وجود دارد که لکنت به چندین عامل مرتبط با گفتار از جمله تنظیم هیجانات و عواطف نسبت داده میشود. بر همین اساس، نظریهپردازان مختلف به اهمیت نقش نگرش منفی به گفتار و تواناییهای گفتاری در شروع، وقوع و پیشرفت لکنت اشاره میکنند. ضمن اینکه فرهنگ یک گروه میتواند بر نگرش افراد به گفتار تاثیرگذار باشد. هدف از تحقیق حاضر، بررسی نگرش دانشآموزان دارای لکنت رشدی 8 تا 15 ساله شهرستان بابل و سپس بررسی فاکتورهای سن و جنس بر نگرش ارتباطی آنها میباشد. مواد و روش ها مطالعه توصیفی و مقطعی حاضر بر روی 261 دانشآموز دارای لکنت که به روش نمونهگیری چندمرحلهای از میان دانشآموزان شهر بابل انتخاب شدند، انجام شد. پس از معرفی نمونهها، تحلیل فراوانی ناروانی و سپس تشخیص لکنت رشدی، آزمون نگرش ارتباطی (CAT) بر روی هر شرکتکننده اجرا شد و نمره نگرش (نمرات 1 تا 35) هر فرد به دست آمد. یافته ها یافتهها نشان داد میانگین نمره نگرش دانشآموزان دختر و پسر دارای لکنت به ترتیب 46/7±5/22 و 98/7±71/22 به دست آمد که در طبقه نگرشی متوسط میباشد. همچنین، نمره نگرش دانشآموزان دارای لکنت بین دو جنس و در 8 گروه سنی تفاوت معناداری نداشت (P>0.05). در مورد تاثیر همزمان این دو متغیر بر نمره نگرش، تفاوت معناداری در نمره نگرش دانشآموزان دختر و پسر در هر هشت گروه سنی وجود داشت (P=0.03). نتیجه گیری به نظر میرسد علیرغم اینکه میانگین نمره نگرش دانشآموزان شهر بابل در طبقه متوسط میباشد، اما نیاز برای طراحی و برنامهریزی درمانی مربوط به نگرشهای منفی نسبت به گفتار خصوصا در دانشآموزان 12 ساله دارای لکنت ضروری میباشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ارتباط، نگرش، لکنت رشدی، جنس، |
|
عنوان انگلیسی |
Communication Attitude in Stuttering Students in Babol City |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aims: Among the theoretical approaches to stuttering, there is a general agreement that developmental stuttering is attributed to several factors related to speech, including emotional regulation. Accordingly, different theorists point to the importance of the role of negative attitudes toward speech and speech abilities in the onset, occurrence, and developmet of stuttering. Considering that the culture of a group can influence the attitude to speech, the purpose of the present study was to investigate the communicative attitude of 8-15 year-old students who stutter (SWS) in Babol city and studying the effect of age and sex on their attitude scores. Materials and Methods: The current descriptive-analytical and cross-sectional study was performed on 261 individuals. The participants were students with stuttering who were selected via multi-stage sampling from among students in Babol city. First, the teachers introduced SWS and then their nonfluency frequency analysis was carried out. After comfirmation of stutter detection, communicative attitudes test (CAT) was performed on each participant and the attitude score of each person was obtained. Results: The mean of attitude score of SWS girls and boys were 22.5±7.46 and 22.71±7.98, respectively. Attitude score of SWS had no significant difference between the two sexes and between eight age groups (p>0.05). Regarding the simultaneous effect of these two variables on attitude scores, there was a significant difference in the attitude score of male and female students in each eight age group (p=0.03). Conclusion: According to the results, although the mean score of attitude score in SWS is in the middle class, attention to the aspect of communicative attitude in assessing, treatming, and planning of SWS, especially in 12-year-old students, is important and necessary. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Communication, Attitude, Developmental Stuttering, Gender |
|
نویسندگان مقاله |
تبسم عظیمی | دانشجوی دکتری گفتاردرمانی، گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
مهدی دهقان | مربی، گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
ثریا خفری | استادیار، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
عباس پورابراهیم عمران | کارشناس ارشد گفتاردرمانی، ساری، ایران
وحید شعاری | گفتاردرمانگر، بابل، ایران
سارا احمدی | گفتاردرمانگر، بابل، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100627_d559e6fdf45c3841a522c361ff56f6df.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/293/article-293-1956642.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|