|
طب توانبخشی، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۷۵-۸۹
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر یک دوره تمرینات اسپارک بر پارامترهای راه رفتن و ظرفیت ریوی پسران کم توان ذهنی آموزش پذیر |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و اهداف بر اساس اصل تفاوتهای فردی و ناهنجاریهای ژنتیکی همواره افرادی با اختلافات قابل ملاحظهای از نظر جسمی و ذهنی نسبت به افراد طبیعی وجود دارند. بخشی از این افراد، نوجوانان کمتوان ذهنی هستند که در ابعاد فیزیولوژیکی و حرکتی دچار ناکارآمدیهایی هستند. هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر یک دوره تمرینات اسپارک بر پارامترهای راه رفتن و ظرفیت ریوی پسران کمتوان ذهنی است. مواد و روش ها تحقیق از نوع نیمهتجربی بود و نتایج آن از نوع کاربردی محسوب میشود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل دانشآموزان کمتوان ذهنی مدرسه پسرانه رحمت شهر ارومیه بودند که از این بین 30 نفر به صورت در دسترس (با توجه به ملاکهای ورودی، با میانگین سنی 1.4±15.7) انتخاب و به صورت تصادفی به 2 گروه 15 نفری تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروه تجربی بعد از پیشآزمون به مدت 12 هفته و هر هفته 3 جلسه در تمرینات اسپارک شرکت کردند. پس از اتمام دوره تمرینی همه اندازهگیریهای متغییرها با همان شرایط اولیه تکرار شد. برای تحلیل اطلاعات به دست آمده از آزمونهای t همبسته و مستقل استفاده گردید. دادههای آماری جمعآوریشده به کمک نرمافزار آماری 22 SPSS تحلیل شد. یافته ها نتایج نشان داد که بین میانگین تغییرات پهنای راه رفتن، تغییرات طول گام، تغییرات طول دو گام، سرعت راه رفتن گروه تجربی و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (0.05P>). همچنین نتایج نشان داد که بین میانگین تغییرات زاویه انحراف پا، FVC،FEV1 و نسبت FVC/FEV1 گروه تجربی و کنترل تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجه گیری به نظر میرسد این تمرینات برای بهبود پارامترهای راه رفتن دانشآموزان کمتوان ذهنی مناسب است، اما برای بهبود ظرفیت ریوی پسران کمتوان ذهنی نیاز به تمرینات با شدت بالاتر است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effect of a Spark Training Course on Walking Parameters and Pulmonary Capacity in Educable Mentally Retarded Boys |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aims: Based on the principle of individual differences and genetic abnormalities, there are always people with significantly different physical and mental differences compared with normal people. Some of these people are mentally retarded teens who are physiologically and motorically disadvantaged. The purpose of the present study was to determine the effect of Spark exercises on walking parameters and pulmonary capacity of mentally retarded boys. Materials and Methods: The research was semi-experimental and the results are considered as applied. The statistical population of the study consisted of 30 mentally retarded students of Rahmat School in Uromia selected via available sampling, based on inclusion criteria, with an average age of 15.7 ± 1.4 and randomly assigned into two experimental and control groups (15 each). The experimental group participated in the SPARK exercises for 12 weeks after the pre-test. At the end of the training, all measurements of the variables were repeated with the same initial conditions. Independent and independent t tests were run to analyze the data. Data were analyzed using SPSS, version 22. Results: The results showed that there is a significant difference between mean walking width variation, step length variations, two step length changes, and walking speed of experimental group and those of the control group (P> 0.05). The results also showed that there is no significant difference between the mean changes in foot deviation angle, FVC, FEV1, and FVC/FEV1 ratio betwen experimental and control groups Conclusion: It seems that these exercises are suitable for improving the walking parameters of mentally retarded students, but in order to improve the lung capacity of boys with mental retardation, more intense exercises are required. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
زینب رستم زاده | کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100628_e88718c68d8274d9297bbe2c5e10e933.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/293/article-293-1956643.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|