|
طب توانبخشی، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۱۰۰-۱۱۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش خودتعلیمی کلامی بر علایم نقص توجه/بیش فعالی و تعلل ورزی تحصیلی نوجوانان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و اهداف خودتعلیمی کلامی یکی از درمانهای شناختی مناسب برای کودکان است، با این حال اثربخشی آن، به ویژه در بین نوجوانان و مشکلاتی چون نقص توجه و تعللورزی در بین این گروه چندان مورد توجه قرار نگرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودتعلیمی کلامی بر علائم نقص توجه/بیشفعالی و تعللورزی نوجوانان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی بود. مواد و روش ها در قالب یک طرح نیمهآزمایشی پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل 16 نوجوان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی از بین مراجعان مراکز روانپزشکی و درمانی شهر تبریز و با توجه معیارهای ورود انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند (هر گروه 8 نفر). پرسشنامه علائم مرضی کودک (CSI-4) و آزمون تعللورزی تحصیلی سواری بر روی هر دو گروه اجرا شد و سپس نوجوانان گروه آزمایش در 10 جلسه هفتگی انفرادی آموزش خودتعلیمی شرکت کردند، در حالی که گروه کنترل در این مدت هیچ مداخلهای دریافت نکردند و سپس ابزارهای پژوهش مجددا بر روی همه نفرات اجرا شد. یافته ها نتایج تحلیل کواریانس مربوط به اثربخشی آموزش خودتعلیمی کلامی نشان داد که تاثیر این مداخله بر نقص توجه و بیشفعالی/تکانشگری معنادار بوده و توانسته این علائم را کاهش دهد. همچنین طبق یافتههای مربوط به اثربخشی خودتعلیمی کلامی بر تعللورزی حاکی نشان داد که نمرات شرکتکنندگان در تعللورزی عمدی، ناشی از خستگی و بیبرنامگی و نمره کل تعللورزی در مرحله پس از مداخله کاهش یافته است. نتیجه گیری یافته های تحقیق حاضر حاکی از این است که خودتعلیمی کلامی مداخلهای موثر و مطلوب برای درمان علائم نقص توجه و بیشفعالی و همچنین کاهش تعللورزی در بین این نوجوانان است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Self-Instruction Trainig on Symptoms of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and Academic Procrastination of Adolescents with ADHD |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aims: Self-instruction is an appropriate intervnention for children, but its effectiveness on adolescents and problems such as ADHD and procrastration among them has not attracted due attention. The aim of the present study was to investigate effectiveness of self-instruction on ADHD symptoms and academic procrastination of ADHD adolescents. Materials and Methods: To this aim, in a pretest-posttest with control group quasi-experimental design, 16 adolescents with ADHD, among clients of psychiatric and psychological service centers of Tabriz City and with regard to inclusion criteria, were selected and randomly allocated into two groups of experiment or control (eight individuals in each group). Child Symptom Index (CSI-4) and Savari's Academic Procrastination Scale were completed before interventions by all participants and then participants of experiment group received a 10-session individual self-instruction training, while control group received no intervention. After intervention, the insruments were completed by the participants once more. Results: Covaraince analysis results showed that self-instruction effect is significant on both attention deficit and hyperactivity symptoms resuling in the reduction of these symptoms. Moreover, findings on procrastration showed that participants' scores in deliberate procrastination, physical-mental causing procrastination, and procrastination causing without programming and also total score of procrastination decreased. Conclusion: Our findings suggest that self-instruction training is an effective and appropriate intervention for hyperactivity/impulsivity symptoms and for the reduction of procrastination among adolescents. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
ADHD, Procrastination, Self-instruction, Adolescents |
|
نویسندگان مقاله |
صالح قلی پور کویچ | دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز ، ایران
شعله لیوارجانی | استاد یار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
داود حسینی نسب | استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100631_92cb35d094ce544a5475340b541bbc9d.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/293/article-293-1956645.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|