|
دانش پیشگیری و مدیریت بحران، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۲۳۸-۲۲۹
|
|
|
عنوان فارسی |
اولویت بندی و شناسایی راهبردهای بهبود مدیریت حمل و نقل شهر تهران برای شرایط بحران پس از وقوع زلزله |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: زلزلههای اخیر تهران نشان داد که بلافاصله بعد از وقوع زلزله احساس ترس ناشی از آن خیایان ها را دچار ترافیک میکند که مهمترین پیامد آن تاخیر در امداد رسانی است. هدف از پژوهش حاضر اولویت بندی و شناسایی راهبردهای بهبود مدیریت حمل و نقل شهر تهران برای شرایط بحران پس از وقوع زلزله میباشد. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، در گروه تحقیقات کاربردی قرار گرفته و از جهت روش تحقیق، توصیفی و در زمره تحقیقات پیمایشی قرار میگیرد.جامعه آماری تحقیق،کارشناسان و متخصان در حوزه ترافیک، حمل و نقل، مدیریت بحران (متخصصان و کارشناسان سازمانهای: 1)پلیس راهور ناجا 2)معاونت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران 3) سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران 4)کمیته حمل و نقل و ترافیک (معاونت آمادگی) سازمان مدیریت بحران شهر تهران و سازمان های متعدد زیر مجموعه این کمیته) میباشد، که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 80 نفر به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه در بین نمونه آماری توزیع گردید و پس از جمع آوری مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS22 استفاده شد.نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها منجر به تایید همهی فرضیههای پژوهش گردید: بطوری که سبکهای مدیریتی مسئولین با ضریب0.72، منابع مالی و فیزیکی با 0.69، رفتار انسانی با ضریب 0.51 و نیروهای آموزش دیده با ضریب 0.53 بر حل ترافیک شهری تاثیر گذار است. همچنین نتایج نشان میدهد که سبکهای مدیریتی بیشترین نقش را بر حل ترافیک شهری بعد از وقوع زلزله میگذارد. نتایج: نتایج تحقیق نشان می دهد که انتخاب مدیران مجرب و کارآزموده، آموزش مهارت های ارتباطی، روانشناختی و تصمیم گیری و همچنین تخصیص منابع مالی مناسب جهت آماده سازی زیرساخت ها و تجهیزات مورد نیاز جهت مقابله با بحران می تواند به میزان قابل توجهی از بحران ترافیک ناشی از زلزله بکاهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Prioritizing and Identifying Strategies to Improve Tehran’s Transport Management in for the Post-Earthquake Crisis Situation |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Recent earthquakes in Tehran showed that the fear arising from that, immediately caused traffic jam which the most important consequence is delay in relief. The purpose of the present study is to prioritize and identify strategies to improve Tehran's transport management for post-earthquake crisis situations. Method: This is an applied study which has done through descriptive method. Statistical population of this study are experts in traffic, transportation and crisis management; experts in 1-Traffic Police of NAJA, 2- Deputy of Traffic and Transportation of Tehran Municipality, 3- Traffic and Transportation of Tehran Municipality, 4- Traffic and Transportation Committee(Preparedness Deputy), 5-Tehran Disaster Mitigation and Management Organization and numerous subsidiary agencies. The 80 individuals have been selected as statistical samples to fill the questionnaires through Cochran formula, then the collected data analyzed. Findings: SPSS software was used for data analysis. The results of data analysis confirmed all the research hypotheses; the effective elements on urban traffic resolution are management styles (0.72 coefficients), financial and physical resources (0.69 coefficients), human behavior (0.51 coefficients) and and trained forces (0.51 coefficient). The results show as well management styles play the significant role in solving urban traffic after earthquake. Conclusion: The results show that choosing experienced managers, training communicative, psychological and decision-making skills as well as the allocation of appropriate financial resources to prepare the infrastructure and standard equipment to confront with the crisis can be largely reduced traffic crisis caused by the earthquake. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
اکبر بهمنی | Akbar Bahmani Assistant Professor of Public Administration, Payame Noor University, Tehran, Iran استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور،تهران،ایران
مهدی شهبازی | Mehdi Shahbazi PhD student of management , Islamic azad university,science and research branch,Tehran,iran دانشجوی دکتری مدیریت،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات ،تهران،ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dpmk.ir/browse.php?a_code=A-10-328-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/809/article-809-1976401.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|