|
دانش پیشگیری و مدیریت بحران، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۳۱۸-۳۰۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی عملکرد مدیران آموزشی بم در زلزله سال ۱۳۸۲ |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: ایران کشوری زلزله خیز است که در دهه های گذشته با بحران های متعددی مواجه بوده است. هدف اصلی این مطالعه، بررسی عملکرد مدیران آموزشی در مواجه با بحران زلزله بم در سال 2003 بود.. این پژوهش از حیث هدف در قالب مطالعات کاربردی قلمداد شده است. روش: این پژوهش تاریخی و مطالعه با رویکرد کیفی انجام شد. برای جمع آوری داده ها از منابع مختلفی شامل مدیران آموزشی، عکس ها، مکاتبات، گزارش های مندرج در کتاب ها و مجلات علمی استفاده شد. تمامی منابع از نوع دست اول بود و برای اطمینان از اصالت منابع، نسبت به نقد درونی مبادرت شد. برای تحلیل داده ها، اطلاعات جمع آوری شده در هر یک از فیش های ثبت اطلاعات مورد بازخوانی قرار گرفت و اطلاعات آنها کد گذاری گردید. یافته ها: مدیران از آمادگی کافی در مواجه ی با بحران برخوردار نبوده و عملکرد مدیران آموزشی از مطلوبیت کافی برخوردار نبوده است. مدیران آموزشی فاقد مهارت و شناخت لازم برای مواجه شدن با شرایط حین بحران و توانمند سازی معلمان و دانش آموزان بوده و فعالیت های پس از بحران نیز معطوف به تصمیم هایی فردی بوده که برخی از این تصمیم ها با رهنمودهای سازمان های بین المللی مغایرت دارد. نتیجه گیری: در کشوری مانند ایران که زلزله خیز است، لازم است که مواجه ی با بحران در تمام ارکان سازمانی و اداری با جدیت بیشتری دنبال شده و این موضوع در سازمان رسمی آموزش و پرورش که گستره ی وسیعی از دانش آموزان و معلمان را دربر می گیرد، از اهمیت بیشتری برخوردار است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مدیریت بحران، مدیران آموزشی، زلزله بم، مدرسه، ایران |
|
عنوان انگلیسی |
The Study of the Performance of Bam Educational Managers in the 2003 Bam Earthquake |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and objectives: Iran is an earthquake-prone country that has faced numerous crises in recent decades. The main purpose of this study is to consider the performance of educational managers to confront with the 2003 Bam earthquake crisis. This paper is an applied study. Method: This paper is a historical study with a qualitative approach. Various sources, including educational managers, photographs, correspondence, reports in books and scientific journals were used to collect the data. All references were first-hand and internal criticism was made to ensure the authenticity of the sources. To analyze the data, the collected information in each of the data logs was read and coded. Results: Managers were not prepared enough to confront with the crisis and the performance of educational managers is not desirable. The educational managers have not enough skills and knowledge to confront with crisis situations and to prepare teachers and students in such situations, as well as decisions for the post-crisis activities made individually which were opposed to international organizations' guidelines. Conclusion: As Iran is a prone-earthquake country, so it is necessary to consider the confronting with the crisis seriously in all organizations and administrations; and it is more important in education organization which have wide range of teachers and students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مینو علی اصغری | Minoo Aliasghari MA in Educational Administration, Faculty of Education & Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
بهروز مهرام | Behrooz Mahram Associate professor, Faculty of Education & Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
محمود سعیدی رضوانی | Mahmood Saeedy Rezvani Associate professor, Faculty of Education & Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dpmk.ir/browse.php?a_code=A-10-345-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/809/article-809-1976407.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|