|
رفاهاجتماعی، جلد ۱۹، شماره ۷۳، صفحات ۱۸۹-۲۲۰
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه خودتنظیمی هیجانی و مسئولیتپذیری با روابط اجتماعی دانش آموزان |
|
چکیده فارسی مقاله |
اینپژوهش با هدف شناسایی رابطه بین خودتنظیمیهیجانی ومسئولیتپذیری با روابط اجتماعی دانشآموزان ششم ابتدایی منطقه 19شهر تهران انجام شد. جهت رسیدن به این پژوهش از دانش آموزان ابتدایی پایه ششم که درسال تحصیلی97-1396 بالغ بر2250 نفر بودند، نمونهای به تعداد327 نفر بر اساس جدول مورگان و به شیوه نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شد. پرسشنامه های روابط اجتماعی حقیقیان(1392) ، پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی هافمن و کاشدن(2010) و پرسشنامه مسئوولیتپذیری نعمتی(1380) درگروه نمونه اجرا گردید. سپس دادهها جمعآوری و با روشهای آماری تحلیل رگرسیون چندمتغیره و ضریب همبستگی بررسی و تحلیل شدند. نتایج حاصل از بررسی فرضیهها نشان داد بین خودتنظیمی هیجانی و روابط اجتماعی در دانش آموزان رابطه معنیداری وجود دارد. از بین مولفههای خودتنظیمی هیجانی در پیشبینی روابط اجتماعی دانش آموزان بیشترین سهم را ، مولفه "تحمل" داشته است. از طرفی نتایج نشان داد بین مسئولیت پذیری و روابط اجتماعی نیز رابطه مثبت و معنیداری وجود داشته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خود تنظیمی هیجانی ، مسئولیت پذیری ، روابط اجتماعی |
|
عنوان انگلیسی |
Relationship between emotional self-regulation and responsibility with social relationships of students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This research is aimed at identifying the relationship between self-regulation and self-regulation and social relations of the sixth elementary students of the 19th district of Tehran. To reach this goal, the statistical population of the elementary students who were 2250 students in the academic year of 1997-1396 was 327 individuals based on Morgan's table and randomly selected by cluster sampling. Haghighian Social Relationship Questionnaire (1392) with a reliability of 0.88, Hoffman and Kashan's emotional self-regulation questionnaire (2010) with a reliability of 0.81, and Nemati's Responsibility Questionnaire (2001) with a reliability coefficient of 0.92 in the sample group. The data were collected and analyzed using SPSS24 software and statistical methods of multivariate regression analysis and correlation coefficient. The results of the study showed that there is a meaningful relationship between emotional self-regulation and social relationships in students. Among the components of emotional self-regulation, students had the highest share in predicting social relationships, the "tolerance" component was 1.5%, followed by the "adjustment" component 1.2%. On the other hand, results showed that there was a positive and meaningful relationship between social responsibility and social relations. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمدمهدی شریعت باقری | mohammadmahdi shariatbagheri Azad University دانشگاه آزاد
|
|
نشانی اینترنتی |
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3150-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
سرمایه اجتماعی |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|