|
مجله سالمندی ایران، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۶۲-۷۳
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش توانمندسازی خودمراقبتی بر امید به زندگی و شادکامی و کیفیت زندگی سالمندان در مراکز مراقبت از سالمندان ایرانی شهر دبی |
|
چکیده فارسی مقاله |
اهداف هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش توانمندسازی خودمراقبتی بر امید به زندگی، شادکامی و کیفیت زندگی سالمندان در مراکز مراقبت از سالمندان ایرانی شهر دبی بود. مواد و روش ها این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی سالمندان ایرانی در مراکز مراقبت از سالمندان شهر دبی بود. از میان این افراد، نمونهای به حجم 40 سالمند (20 زن و 20 مرد) انتخاب شد و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (10 مرد و 10 زن) و گروه کنترل (10 مرد و 10 زن) گمارده شدند. در این مطالعه، گروه آزمایش تحت آموزش خودمراقبتی در طول 12 جلسه به مدت سه ماه، هفتهای یک جلسه دوساعته قرار گرفت و گروه کنترل در لیست انتظار بود. گروههای آزمایش و کنترل پرسشنامه امید اشنایدر، پرسشنامه شادکامی آکسفورد و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی را در مرحله پیشآزمون و پسآزمون کامل کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته ها نتایج نشان داد در مرحله پسآزمون، آموزش توانمندسازی خودمراقبتی باعث افزایش معنیدار امید، شادکامی و کیفیت زندگی در سالمندان شد. نتیجه گیری آموزش خودمراقبتی در سالمندان میتواند در افزایش امید، شادکامی و کیفیت زندگی در این افراد مؤثر واقع شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Effectiveness of Self-care Empowerment Training on Life Expectancy, Happiness and Quality of Life of the Elderly in Iranian Elderly Care Centers in Dubai |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives This study aimed to assess the effectiveness of self-care empowerment training on life expectancy, happiness, and quality of life of the elderly in Iranian elderly care centers in Dubai. Methods & Materials This study was a quasi-experimental research conducted in the form of pretest-posttest with control group. The statistical population of this study included all Iranian elderly in the elderly care centers in Dubai. Of these individuals, a sample of 40 elderly people (20 women and 20 men) was selected and were involved randomly in two experimental groups (n=20; 10 women and 10 men) and one control group (n=20; 10 women and 10 men). In this study, the experimental group received self-care education during 12 sessions for 3 months and a weekly two-hour session, and the control group was put on a waiting list. The experimental and control groups completed the Snyder Hope Scale (SHS), the Oxford Happiness Inventory (OHI), and the World Health Organization Quality of Life scale (WHOQOL) in the pretest and posttest phases. The data were analyzed using Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA). Results The findings showed that in posttest, self-care empowerment training significantly increased the hope, happiness, and quality of life in the elderly. Conclusion Self-care empowerment training in the elderly can be effective in increasing hope, happiness, and quality of life of these individuals. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد اورکی | Mohammad Oraki Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Tehran Branch, Payeme Nour University, Tehran, Iran. گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
آتوسا مهدی زاده | Atousa Mehdizadeh Department of Psycholgy, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Dubai Branch, Payeme Nour University, Dubai, United Arab Emirates. گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد دبی، دانشگاه پیام نور، دبی، امارات متحده عربی.
افسانه درتاج | Afsaneh Dortaj Department of Psycholgy, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Dubai Branch, Payeme Nour University, Dubai, United Arab Emirates. گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد دبی، دانشگاه پیام نور، دبی، امارات متحده عربی.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2104-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|