، جلد ۲۱، شماره ۷، صفحات ۸۰-۹۱

عنوان فارسی اثر مداخله تمرینات بدنی منتخب بر ‌مهارت‌های کنترل شی کودکان ۷ تا ۱۰ ساله دارای کم‌توانی ذهنی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: کودکان کم‌توان ذهنی در رشد مهارت‌های حرکتی کنترل شی دارای تأخیر هستند. هدف این مطالعه، بررسی اثر مداخله تمرینات بدنی منتخب بر مهارت‌های کنترل شی کودکان 7 تا 10 ساله دارای کم‌توانی ذهنی بود. مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه‌تجربی، 30 کودک 7 تا 10 ساله کم‌توان ذهنی در مراکز کم‌توان ذهنی شهر اهواز به روش نمونه‌گیری زمانی در دسترس انتخاب و بـه شکل تـصادفی به دو گروه تجربی (قد: 8/14±8/128، وزن: 12/9±29) و کنترل (قد: 7/15±5/126، وزن: 2/12±28/31) تقسیم شدند. سپس، آزمودنی‌ها توسط آزمون رشد حرکتـی درشـت در مرحله پیش آزمون ارزیابی شدند. آزمودنی‌های گروه تجربی به مدت 8 هفته، هر هفته سه جلسه و هر جلسه 45 دقیقه در مداخلات تمرینی مهارت‌هـای حرکتـی شرکت کردند. آزمودنی‌های گروه کنترل نیز فعالیت‌‌‌‌های عـادی مدرسـه را انجام دادند و فعالیت منظم ورزشی نداشتند. پس از اتمام دوره تمرینی از تمامی آزمودنی‌ها پس آزمون به‌عمل آمد. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری تحلیل واریانس یک‌طرفه و تی وابسته با نرم‌افزار SPSS نسخه 20 استفاده شد. سطح آلفای کوچک‌تر از 05/0 به عنوان سطح معنی‌دار در نظر گرفته شد. ملاحظات اخلاقی: این مطالعه با کد IR.SSRI.REC.1397.390 توسط کمیته اخلاق پژوهشی پژوهشگاه علوم ورزشی به تصویب رسیده است. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که هشت هفته تمرینات جسمانی منتخب تـأثیر معنی‌داری بر متغیرهای کنترل شی مانند ضربه زدن با دست (001/0 = p)، دریبل کـردن (001/0 = p)، دریافـت کـردن (001/0 = p) و پرتـاب توپ (001/0 = p) داشت، اما تأثیر معنی‌داری بر متغیرهای ضربه زدن با پا (001/0 = p)، و غلتاندن توپ (001/0 = p) نـداشت. نتیجه‌گیری: بـر اسـاس نتایج این پژوهش، مداخله تمرینات بدنی ‌‌‌‌می‌تواند باعث بهبود مهارت‌‌‌‌های کنتـرل شـی در کودکـان کم‌توان ذهنی شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تمرین جسمانی، کم‌توانی ذهنی، مهارت‌های درشت

عنوان انگلیسی Effect of Selective Physical Practice Intervention on Object Control Skills in 7-10 Year Old Children with Mental Disability
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Children with mental disability have delayed object control motor skills. The purpose of this study was to evaluate the effect of selective physical practice intervention on object control skills of 7-10 year old children with mental disability. Materials and Methods: In this quasi-experiment study, 30 children aged 7-10 years with mental disability were selected from mentally disabled care centers of Ahvaz based on available time sampling and randomly classified in two experimental (height, 128.8±14.8; weight, 29±9.12) or control (height, 126. 5±15.7; weight, 31.12±28.2) groups. Then, they were evaluated by gross motor development subscales in pre-test. Participants in the experimental group trained 3 times a week, 45 mins each session in motor skill training programs for 8 weeks. Children in the control group, on the other hand, performed typical school activities and were not involved in regular sport training. A post-test was conducted after training period. Statistical analysis was done with one way-anova and paired T test using SPSS v. 20 software. The significant level was set at p< 0.05. Ethical Considerations: This study was approved in Research Ethics Committee of Sport Sciences Research Institute with the code IR.SSRI.REC.1397.390. Findings: The results revealed that 8-week selective physical practice significantly affected object control variables such as striking a ball with hand (p=0.001), dribbling (p=0.001), catching (p=0.001) and throwing (p=0.001), however it did not affect striking a ball with foot (p=0.001) and rolling significantly (p=0.001). Conclusion: According to the finding of the present study, physical practice intervention seems to improve object control skills in children with mental disability.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Gross skills, Mental disability, Physical practice

نویسندگان مقاله بهمن عالی زاده | Bahman Aalizadeh
Young Researchers and Elite Club, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.

نازنین دوستی خواه | Nazanin Dostikhah
Department of Physical Education & Sport Science, Shoshtar Branch, Islamic Azad University, Shoshtar, Iran.
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران.

فرزاد محمدی | Farzad Mohammadi
Department of Physical Education & Sport Science, Abadan Branch, Islamic Azad University, Abadan, Iran.
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران.


نشانی اینترنتی http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5435-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2736/article-2736-2048383.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات