|
، جلد ۲۱، شماره ۷، صفحات ۸۰-۹۱
|
|
|
عنوان فارسی |
اثر مداخله تمرینات بدنی منتخب بر مهارتهای کنترل شی کودکان ۷ تا ۱۰ ساله دارای کمتوانی ذهنی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: کودکان کمتوان ذهنی در رشد مهارتهای حرکتی کنترل شی دارای تأخیر هستند. هدف این مطالعه، بررسی اثر مداخله تمرینات بدنی منتخب بر مهارتهای کنترل شی کودکان 7 تا 10 ساله دارای کمتوانی ذهنی بود. مواد و روشها: در این مطالعه نیمهتجربی، 30 کودک 7 تا 10 ساله کمتوان ذهنی در مراکز کمتوان ذهنی شهر اهواز به روش نمونهگیری زمانی در دسترس انتخاب و بـه شکل تـصادفی به دو گروه تجربی (قد: 8/14±8/128، وزن: 12/9±29) و کنترل (قد: 7/15±5/126، وزن: 2/12±28/31) تقسیم شدند. سپس، آزمودنیها توسط آزمون رشد حرکتـی درشـت در مرحله پیش آزمون ارزیابی شدند. آزمودنیهای گروه تجربی به مدت 8 هفته، هر هفته سه جلسه و هر جلسه 45 دقیقه در مداخلات تمرینی مهارتهـای حرکتـی شرکت کردند. آزمودنیهای گروه کنترل نیز فعالیتهای عـادی مدرسـه را انجام دادند و فعالیت منظم ورزشی نداشتند. پس از اتمام دوره تمرینی از تمامی آزمودنیها پس آزمون بهعمل آمد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل واریانس یکطرفه و تی وابسته با نرمافزار SPSS نسخه 20 استفاده شد. سطح آلفای کوچکتر از 05/0 به عنوان سطح معنیدار در نظر گرفته شد. ملاحظات اخلاقی: این مطالعه با کد IR.SSRI.REC.1397.390 توسط کمیته اخلاق پژوهشی پژوهشگاه علوم ورزشی به تصویب رسیده است. یافتهها: یافتهها نشان داد که هشت هفته تمرینات جسمانی منتخب تـأثیر معنیداری بر متغیرهای کنترل شی مانند ضربه زدن با دست (001/0 = p)، دریبل کـردن (001/0 = p)، دریافـت کـردن (001/0 = p) و پرتـاب توپ (001/0 = p) داشت، اما تأثیر معنیداری بر متغیرهای ضربه زدن با پا (001/0 = p)، و غلتاندن توپ (001/0 = p) نـداشت. نتیجهگیری: بـر اسـاس نتایج این پژوهش، مداخله تمرینات بدنی میتواند باعث بهبود مهارتهای کنتـرل شـی در کودکـان کمتوان ذهنی شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تمرین جسمانی، کمتوانی ذهنی، مهارتهای درشت |
|
عنوان انگلیسی |
Effect of Selective Physical Practice Intervention on Object Control Skills in 7-10 Year Old Children with Mental Disability |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Children with mental disability have delayed object control motor skills. The purpose of this study was to evaluate the effect of selective physical practice intervention on object control skills of 7-10 year old children with mental disability. Materials and Methods: In this quasi-experiment study, 30 children aged 7-10 years with mental disability were selected from mentally disabled care centers of Ahvaz based on available time sampling and randomly classified in two experimental (height, 128.8±14.8; weight, 29±9.12) or control (height, 126. 5±15.7; weight, 31.12±28.2) groups. Then, they were evaluated by gross motor development subscales in pre-test. Participants in the experimental group trained 3 times a week, 45 mins each session in motor skill training programs for 8 weeks. Children in the control group, on the other hand, performed typical school activities and were not involved in regular sport training. A post-test was conducted after training period. Statistical analysis was done with one way-anova and paired T test using SPSS v. 20 software. The significant level was set at p< 0.05. Ethical Considerations: This study was approved in Research Ethics Committee of Sport Sciences Research Institute with the code IR.SSRI.REC.1397.390. Findings: The results revealed that 8-week selective physical practice significantly affected object control variables such as striking a ball with hand (p=0.001), dribbling (p=0.001), catching (p=0.001) and throwing (p=0.001), however it did not affect striking a ball with foot (p=0.001) and rolling significantly (p=0.001). Conclusion: According to the finding of the present study, physical practice intervention seems to improve object control skills in children with mental disability. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Gross skills, Mental disability, Physical practice |
|
نویسندگان مقاله |
بهمن عالی زاده | Bahman Aalizadeh Young Researchers and Elite Club, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran. باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
نازنین دوستی خواه | Nazanin Dostikhah Department of Physical Education & Sport Science, Shoshtar Branch, Islamic Azad University, Shoshtar, Iran. گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران.
فرزاد محمدی | Farzad Mohammadi Department of Physical Education & Sport Science, Abadan Branch, Islamic Azad University, Abadan, Iran. گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5435-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2736/article-2736-2048383.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانپزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|