، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۶۶-۷۶

عنوان فارسی اثر استرس ناشی از فعالیت ورزشی حاد بر بازتحکیم حافظه حرکتی ضمنی در زنان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: استرس یک تعدیل‌کننده قوی عملکرد حافظه است. انگیختگی هیجانی ازطریق تحریک آمیگدال یا هیپوکامپ بر جنبه‌های مختلف یادگیری و حافظه اثر می‌گذارد. هدف مطالعه حاضر بررسی اثر استرس ناشی از فعالیت ‌ورزشی‌ حاد بر بازتحکیم تکلیف پرتاب دارت آموخته‌شده به شیوه کم‌خطا بود. مواد و روش‌ها: شرکت‌کنندگان تحقیق شامل60 دختر با میانگین سنی 5/20 بودند که به طور تصادفی در سه گروه هدف و کنترل 1 و کنترل 2 قرار گرفتند. در روز اول هر سه گروه در شرایط یکسان، مهارت پرتاب دارت را به روش کم‌خطا اکتساب کردند و بلافاصله پس از آن خاطرآوری فوری را اجرا کردند. در روز دوم، گروه هدف پس از بازیابی حافظه، در معرض استرس ناشی از فعالیت ورزشی حاد قرار گرفت، درحالی‌که گروه کنترل 1 شرایط استراحت پس از بازیابی حافظه را تجربه نمود و به گروه کنترل 2 بدون بازیابی حافظه، استرس ناشی از فعالیت ورزشی حاد ارائه شد. در طول آزمایش، روند تغییرات کورتیزول بزاق اندازه‌گیری شد. در روز سوم، فراخوانی تاخیری حافظه مورد نظر برای هر سه گروه مورد آزمون قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد گروه‌های کنترل 1 و 2 در آزمون فراخوانی تاخیری نسبت ‌به آزمون فراخوانی فوری هیچ پیشرفتی در عملکرد پرتاب دارت نداشتند و گروه هدف در همین دوره زمانی، ارتقای معنی‌داری در عملکرد نشان داد (05/0 > p). نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که اعمال استرس حاد بعد از بازیابی حافظه، می‌تواند فرآیند بازتحکیم حافظه حرکتی ضمنی در زنان را ارتقا بخشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effects of Stress Related Acute Exercise on Reconsolidation of Implicit Motor Memory in Women
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Stress is a powerful modulator of memory performance. Emotional arousal affects the various aspects of learning and memory through stimulation of the amygdala or the hippocampus. The aim of the present study was to investigate the effects of stress related acute exercise on reconsolidation of dart throwing task learned with errorless method. Materials and Methods: Participants of the study included 60 girls with an average age of 20.5 who were randomly assigned to three groups including: target (n = 20), control (n=20), and control 2 (n = 20). On the first day, all three groups under the same conditions acquired the skill of throwing darts in an errorless method and immediately after that performed the immediate retrieval. On the second day, after memory reactivation, the target group was exposed to stress resulting of acute exercise while the control 1 group did rest. The acute stress was presented to control 2 group without memory reactivation. During the experiment, changes in salivary cortisol were measured. On the third day, the delayed memory retrieval for each of the three groups was implemented. Findings: the results showed that while the control 1 and control 2 groups did not show enhancement of dart throwing learning across delayed memory retrieval than immediate retrieval, the target group showed substantial enhancement across the same time (p< 0.05). Conclusion: Our findings indicate that acute stress after memory reactivation can facilitate the implicit motor memory reconsolidation in women.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اسما محمودی | Asma Mahmoodi
Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education, Kharazmi University, Tehran, Iran.
گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

فرهاد قدیری | Farhad Ghadiri
Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education, Kharazmi University, Tehran, Iran.
گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

علی رشیدی پور | Ali Rashidi-pour
Physiology Research Center, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran.
مرکز پژوهش فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران.


نشانی اینترنتی http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5333-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2736/article-2736-2048418.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات