، جلد ۲۰، شماره ۱۰، صفحات ۶۲-۷۳

عنوان فارسی اثربخشی درمان فراتشخیصی مبتنی بر تنظیم هیجانی بر ابعاد تنظیم هیجانی و سازگاری فردی و اجتماعی در دانشجویان دختر
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: دانشجویان با مشکلات هیجانی و استرس‌های روان­شناختی زیادی روبه رو هستند که سازگاری فردی و اجتماعی و هم­چنین کیفیت زندگی آنان را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین بررسی مدل­های درمان برای این­گونه مشکلات از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از این مدل­ها، مدل درمان فراتشخیصی، مبتنی بر مهارت ­های تنظیم هیجان برای دامنه گسترده¬ای از اختلال¬های هیجانی است که قابلیت کاربرد مناسبی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان یکپارچه فراتشخیصی بر سازگاری­ های فردی و اجتماعی و تنظیم هیجان انجام شد. مواد و روش ­ها: تعداد 70 نفر از دانشجویان دختر، پس از ارزیابی بالینی اولیه و احراز شرایط پژوهش، انتخاب و در دو گروه درمان فراتشخیصی(35 نفر) و کنترل(35 نفر) گماشته شدند. گروه آزمایشی، 12 جلسه درمان هفتگی فراتشخیصی را دریافت کرد. در این پژوهش، ابزار گردآوری اطلاعات مقیاس سازگاری اجتماعی و پرسش­نامه تنظیم هیجانی گراتز بود. داده­ های پژوهش به کمک روش­های آمار توصیفی و تحلیل کواریانس چند متغیره(مانکوا)تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ ها: تحلیل نتایج نشان داد که درمان فراتشخیصی بر ابعاد تنظیم هیجان شامل عدم پذیرش پاسخ‌های هیجانی (69/120 =F ، 01/0 p <)، مشکلات کنترل تکانه (57/14 =F، 01/0 p<)،کمبود آگاهی هیجانی (82/104 =F ، 01/0 p <)، کمبود وضوح هیجانی (64/42 =F ، 01/0 p <)، مشکلات مشارکت (00/41 =F ، 01/0 p <) و محدودیت در دست­یابی به راه­ کارهای تنظیم هیجانی (33/85 =F ، 01/0 p <)، اثر بخش است. هم­ چنین نتایج نشان داد که درمان فراتشخیصی مبتنی بر تنظیم هیجانی بر سازگاری ­های فردی (76/146 =F ، 01/0 p <) و اجتماعی (02/85 =F ، 01/0 p <) اثربخش بوده است. نتیجه­ گیری: با توجه به تاثیر مداخله درمان فراتشخیصی مبتنی بر تنظیم هیجان بر سازگاری­ های فردی و اجتماعی و ابعاد تنظیم هیجان دانشجویان، این نتایج برای متخصصان بالینی و مشاوران دست اندرکار در مراکز مشاوره دانشگاهی تلویحات کاربردی دارد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان فراتشخیصی، تنظیم هیجان، سازگاری فردی و اجتماعی

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Transdiagnostic, Emotion- focused Treatment for Emotional Regulation and Individual-social Adjustment in Female Students
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background: Students face a lot of emotional problems and psychological stress that affect their individual and social adaptation as well as their quality of life. Therefore, examining treatment models for these problems is very important. One of these models, the Fractal Diagnostic Treatment Model, is based on emotional regulation skills for a wide range of emotional disorders that can be used properly. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of integrated diagnostic therapy on individual and social adaptations and emotional adjustment. Materials and Methods: A total of 70 female students were selected and assigned into two diagnostic groups (35 patients) and control (35 people). The experimental group received 12 sessions of diagnostic diagnosis weekly. Data were gathered in this study by Social Compliance Scale and Graz's Regulatory Emotion Questionnaire. Data were analyzed using descriptive statistics and multivariate covariance analysis (MANCOVA). Results: The results showed that transdiagnostic treatment focused on the dimensions of emotional regulation, including: refusal of emotional responses (F = 120.69, p < 0.01), impulse control problems (F = 14.57, p < 0.01), lack of emotional awareness (F =104.82, p< 0.01), lack of emotional resolution (F=42.64, p< 0.01), participation problems (F = 41.00, p< 0.01), and limitations in achieving emotional regulation (F = 85.33, p< 0. 01) is effective. Also, the results showed that exacerbation-based fetal diagnostic therapy was effective on individual adaptations (F = 146.76, p < 0.01) and social (F = 85.02, p< 0.01). Conclusion: Regarding the effect of Fract-Intervention therapy based on emotional adjustment on personal and social adaptation and student's emotional adjustment dimensions, these results are applicable to clinical practitioners, counselors and practitioners in academic counseling centers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عاطفه عظیمی | Atefe Azimi
Department of Clinical Psychology, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran.
گروه روان‌شناسی، واحد اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

عبدالله امیدی | Abdollah Omidi
Department of Psychology, Isfahan Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران

الهام شفیعی | Elham Shafiei
Psychosocial Injuries Research Centre, Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran.
مرکز تحقیقات آسیب های روانی- اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران

آرش نادمی | Arash Nademi
Department of Statistics, Ilam Branch, Islamic Azad University, Ilam, Iran.
گروه آمار، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران


نشانی اینترنتی http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5153-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2736/article-2736-2048481.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات