، جلد ۲۰، شماره ۶، صفحات ۹۴-۱۰۴

عنوان فارسی بررسی مؤلفه های منابع شناخت خود وهمنشینی با همسالان بزهکار در گرایش به اعتیاد در دانش آموزان دختر دبیرستانی
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مولفه های منابع شناخت خود و همنشینی با همسالان بزهکار در گرایش به اعتیاد در دانش آموزان دختر دبیرستانی انجام شد. مواد و روش ها: روش این پژوهش از نوع همبستگی است. 132 دانش آموز دبیرستانی دختر، در سال تحصیلی 95-1394 به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به پرسش نامه ی منابع شناخت خود، همنشینی با همسالان بزهکار و گرایش به اعتیاد پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش هم بستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شده است. یافته ها: نتایج تحقیق نشان می دهد که از بین مولفه های منابع شناخت خود، بین خودمشاهده گری با گرایش به اعتیاد رابطه منفی و معنادار وجود دارد(01/0p<) و بین پسخوراند اجتماعی  و مقایسه اجتماعی با گرایش به اعتیاد رابطه مثبت و معناداری وجود دارد(01/0p<) هم چنین بین همنشینی با همسالان بزهکار و گرایش به اعتیاد رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد(01/0p<).  نتیجه گیری: باتوجه به نتایج به دست آمده، با تعدیل منابع شناخت خود و هم چنین برگزاری کلاس های روان شناختی برای نوجوان برای انتخاب دوست و همسال مناسب، می توان گرایش نوجوانان را به سمت مواد کاهش داد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Components of Self-Knowledge and Affiliation with Delinquent Peers at Tendency to Addiction among High School Student Girls
چکیده انگلیسی مقاله   Abstract Background: The aim of current study was to investigate the existence of any possible relationship between the components of self-knowledge and affiliation with delinquent peers at tendency to addiction among high school student girls. Materials and Methods: The research method is correlation. 132 high school student grils were selected through a random cluster sampling method in 2014-2015 academic years, and responded to the self-knowledge, affiliation with delinquent peers, and tendency to addiction scale questionnaires. For data analysis, the Pearson coefficient and stepwise regression are used.  Results: The findings of the study showed that, among the components of self knowledge, there is a meaningful and negative relationship between self-observation with tendency to addiction (p< 0.01) and a positive relationship between social-comparison and social-feedbacks with tendency to addiction (p< 0.01). Conclusion: According to the obtained results, with adjustment of self-knowledge and also psychological holding classes for teenager to select appropriate friends and peers, tendency to addiction can be reduced.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله الیاس نیکوی کوپس | Elyas Nikooy koupas
Tehran University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی تهران، تهران، ایران

زینب کریمی | Zeinab Karimi
Tehran University of Shahid Rajaee Teacher Training, Tehran, Iran
دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی تهران، تهران، ایران

زهرا آسوده نالکیاشری | Zahra Asoodeh Nalkiashari
Tehran University of Shahid Rajaee Teacher Training, Tehran, Iran
دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی تهران، تهران، ایران

جلال یونسی | Jalal Younesi
Department of Rehabilitation Counseling, Tehran University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
گروه مشاوره توان بخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5018-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2736/article-2736-2048524.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات