|
، جلد ۱۹، شماره ۱۲، صفحات ۱۲-۲۳
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر تبلیغات شفاهی بر رفتار تصمیم گیری زنان باردار جهت عضویت در بانک خون بند ناف رویان شهر اراک، ۱۳۹۴-۱۳۸۸ |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: امروزه نقش تبلیغات شفاهی در اتخاذ تصمیمات به ویژه در بخش خدمات از اهمیت خاصی برخوردار است. از این رو، هدف از این مطالعه بررسی تأثیر تبلیغات شفاهی بر رفتار تصمیمگیری زنان باردار جهت عضویت در بانک خون بند ناف رویان بوده است. مواد و روشها: این مطالعه از نظر هدف، کاربردی است و ماهیتی علی دارد. جامعه آماری این پژوهش 790 نفر از زنان باردار عضو بانک خون بند ناف رویان در شهر اراک میباشد که از این تعداد 294 نمونه به روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس انتخاب شدند. دادههای پژوهش به کمک پرسشنامه گردآوری گردید. تجزیه و تحلیل دادهها به روش مدلیابی معادلات ساختاری(SEM) و با استفاده از نرم افزار لیزرل نسخه 54/8 صورت گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که تأثیر متغیر رسانه ارتباطی بر منبع اطلاعات شخصی و تبلیغات شفاهی معنیدار و مثبت است. به علاوه، تأثیر رهبران عقیده بر منبع اطلاعات شخصی و تبلیغات شفاهی معنیدار و مثبت بود و تأثیر معنیدار و منفی این متغیر بر ریسک ادراک شده مشهود گشت. منبع اطلاعات شخصی تأثیر معنیدار و مثبتی بر تصمیم گیری داشت. با این وجود، ساختار اجتماعی از هیچ گونه تأثیری بر تبلیغات شفاهی برخوردار نبود، عدم تأثیر تبلیغات شفاهی بر تصمیمگیری نیز از یافتههای دیگر پژوهش بود. نتیجهگیری: با توجه به نتایج به نظر میرسد توجه به پیش نیازها و شرایط لازم جهت فراهم آوردن بستری مناسب برای ایجاد و گسترش تبلیغات شفاهی تأثیرگذار جهت تصمیمگیری برای پیوستن به بانک خون بند ناف رویان امری ضروری است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تبلیغات شفاهی، تصمیم گیری، مدل یابی معادلات ساختاری |
|
عنوان انگلیسی |
A Study of the Effect of Word of Mouth on Pregnant Women Decision-Making Behavior to Join the Royan Cord Blood Bank in Arak City, 2009-2016 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background: Today, the role of word of mouth (WOM) in making decision particularly in service sector became important. Thus, this study aimed to investigate the effect of word of mouth on pregnant woman decision-making behavior to join the Royan Cord Blood Bank. Materials and Methods: The research is operational and has a causal nature. The population of study was 790 pregnant women enrolled in Royan Cord Blood Bank in Arak city that 294 subjects were selected by available non-random sampling method. To collect data, questionnaire instrument was used. Data were analyzed according to Structural Equations Modeling (SEM) by LISREL (version 8.54) software. Results: The results of the study revealed that the effect of communication medium on personal information source and word of mouth was significant and positive. In addition, opinion leaders had a significant and positive influence on personal information source and word of mouth and also, the significant and negative effect of opinion leaders on perceived risk was seen. Personal information source had a significant and positive effect on decision-making. However, social structure didn't have any effect on word of mouth. Likewise, word of mouth didn't influence decision-making. Conclusion: According to the findings of the research, it seems that paying attention to the prerequisites and conditions making a suitable bed for creating effective word of mouth and expanding it to making decision for joining the Royan Cord Blood Bank is very necessary. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مژگان احمری نژاد | Mojgan Ahmari Nejad Department of Business Administration, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran گروه مدیریت بازرگانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
رحمت اله جدیدی | Rahmatollah Jadidi PhD of Health Services Management, Medical Education Development Center, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran. دکترای مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4633-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2736/article-2736-2048573.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|