|
، جلد ۱۹، شماره ۱۰، صفحات ۴۸-۵۸
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر تمرین تعادلی همراه با خودگفتاری آموزشی و انگیزشی بر تعادل زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: ﺧﻮدﮔﻔﺘﺎری از ﻣﺪاﺧﻼت روان ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻲﺗﻮاند ﺑﺮ عملکرد ﺣﺮﻛﺘﻲ فرد مؤثر ﺑﺎﺷﺪ. از این رو، هدف این پژوهش بررسی تأثیر تمرین تعادلی همراه با خودگفتاری انگیزشی و آموزشی بر تعادل زنان مبتلا به MS در شهر اراک بود. مواد و روشها: اﻳﻦ پژوهش از ﻧﻮع ﻧﻴﻤﻪﺗﺠﺮﺑﻲ و با طرح پیشآزمون - ﭘﺲآزﻣﻮن بود. جامعه آماری شامل زنان مبتلا به MS در شهر اراک بود. 42 بیمار با دامنه سنی20 تا 50 سال به عنوان نمونه انتخاب شدند انتخاب و به صورت تصادفی ساده به سه گروه کنترل، گروه خودگفتاری آموزشی و خودگفتاری انگیزشی تقسیم شده و از طریق آزمون تعادلی برگ مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروههای تجربی به مدت یک ماه، هفتهای سه جلسه و هر جلسه 45 دقیقه، تکالیف تعادلی را تمرین کردند. سپس از آنها پس آزمون گرفته شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه جمعیت شناختی، آزمون تعادلی برگ، آزمون تعادل یک پا و آزمون ستاره استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون آنووا و آزمون تعقیبی توکی در سطح معنیداری کمتر از 05/0 و نرم افزار SPSS نسخه 23 صورت گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که میانگین نمره تعادل گروه خودگفتاری آموزشی در پس آزمون نسبت به دو گروه خودگفتاری انگیزشی(045/0p=) و کنترل (800/0p=) به طور معنیداری بالاتر بود. همچنین بین میانگین نمره پس آزمون عملکرد تعادلی، گروههای خودگفتاری انگیزشی و کنترل تفاوت معنیداری مشاهده نشد (689/0p=). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش، تمرین تعادلی همراه با خودگفتاری آموزشی بر تعادل افراد مبتلا به MS تأثیر دارد. بنابر این، تمرین تعادلی همراه با خودگفتاری آموزشی میتواند شیوﮤ مناسبی برای بهبود تعادل زنان مبتلا به MS باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Balance Training with Educational and Motivational Self-Talk on Balance in the Women with Multiple Sclerosis |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background: Self-talk is a psychological intervention that can affect the performance of an individulal, so the aim of this study was to investigate the effect of balance-training with educational and motivational self-talk on balance in women with MS in the city of Arak. Materials and Methods: This study was a semi-experimental research with pre-test and post-test. The statistical population included women with MS in the city of Arak. 42 patients with the age range of 20-50 years old were chosen as samples and randomly were divided in 3 groups of individuls as control, educational self-talk and motivation self-talk and were experimented by Berg balance test.The experimental groups practiced the balance excercises for a month , 3 times a week and 45 minutes in each session. Then, post-test was performed for them. For data collecting, the demographic questionnaire, Berg balance test, one leg balance test and star test were used. Data analysis was done by using ANOVA and Tokey post-test by SPSS23 software at a significant level less than 0.05. Results: The results of this study showed that the mean score of balance in educational self- talk group than motivational self-talk group (p = 0.045) a control group (p = 0.008) was significantly higher. Thus, the mean score balance performance test, motivational self-talk and control groups showed no significant difference (p = 0.689) Conclusion: According the findings of this study, balance training with educational self-talk affects on balance in women with MS. Thus, balance training with educational self-talk can be a good approach to improve the balance in the women with MS. oxidative stress and DNA damage considerably. Thus, it is advisable for operating room personnel to consume green tea as a natural antioxidant supplement. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
شیوا صائبی | Shiva Saebi Department of Sport Sciences, Arak University, Arak, Iran گروه علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
داریوش خواجوی | Daryoush Khajavi Department of Sport Sciences, Arak University, Arak, Iran گروه علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
فردین فرجی | Fardin Faraji Department of Neurology, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran گروه نورولوژی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4482-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2736/article-2736-2048597.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|