|
|
، جلد ۱۹، شماره ۹، صفحات ۱-۱۱
|
|
|
| عنوان فارسی |
اثر بخشی ممانتین در بهبود نقایص شناختی اختلالات خاص یادگیری |
|
| چکیده فارسی مقاله |
مقدمه : اختلال یادگیری خاص اختلال عصبی رشدی است که با مشکلات پایدار در مهارتهای آکادمیک یادگیری در خواندن، بیان نوشتاری و ریاضیات مشخص میشود. این مطالعه با هدف اثر بخشی درمان با ممانتین در کاهش نقایص شناختی (توجه انتخابی، توجه مستمر وحافظه کاری) در اختلال خاص یادگیری انجام گرفت. روش کار : این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی میباشد. از بین کودکان 12-8 سا ل مراجعه کننده به بیمارستان امیرکبیر اراک 94 بیمار دارای ملاکهای تشخیصی اختلالات خاص یادگیری بر اساس مصاحبه تشخیصی DSMV توسط پزشک فوق تخصص ارجاع و بصورت تصادفی در دو گروه ممانتین و پلاسبو قرار گرفتند. نقایص شناختی قبل وبعد از درمان بوسیله تست عملکرد پیوسته، تست استروپ و فراخنای ارقام مستقیم و معکوس وکسلر و مکعبهای کرسی اندازه گیری شد. نتایج : اطلاعات تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که تفاوت دو گروه در خطای ارائه پاسخ، پاسخ حذف و پاسخ صحیح تست عملکرد پیوسته معنیدار میباشد و در زمان پاسخ معنی دار نیست. در تست حافظه کاری شنیداری در شنیداری رو به جلو، شنیداری معکوس و جمع معنیدار بوده و در فراخنای شنیداری معنیدار نیست. در تست مکعبهای کرسی حافظه کاری فعال دیداری معنیدار میباشد (sig < 0.05). نتیجه گیری : نتایج حاصل نشان داد ممانتین در بهبود توجه مستمر، حافظه کاری شنیداری و حافظه کاری بینایی اثربخش است درحالیکه در توجه انتخابی بیتأثیر بود و با توجه به مشابهتهای اختلال یادگیری با اختلال کم توجهی/ بیشفعالی و اثربخش بودن ممانتین در بهبود علایم بیش فعالی/کم توجهی میتوان از این دارو جهت بهبود نقایص شناختی اختلالات خاص یادگیری نیز استفاده نمود. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
کلمات کلیدی ، ممانتین، نقایص شناختی، اختلالات خاص یادگیری |
|
| عنوان انگلیسی |
Affectiveness of Memantine in Improvement of Cognitive Deficits in Specific Learning Disorder |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background: Specific learning disorder is a neurodevelopmental disorder characterized by persistent difficulties in learning academic skills in reading, written expression, or mathematics. This study was performed to investigate the effectiveness of memantine in the relief of cognitive deficits (selective attention, sustained attention, and working memory) in specific learning disorder. Materials and Methods: This study is a clinical trial. Of all children 8-12 years referred to Amir Kabir Hospital 94 patients diagnosed with specific learning disorder based on DSMV diagnostic interview referred by specialist and randomly divided by two groups, memantine and placebo. Cognitive deficits before and after treatment were measured with continuous performance test, Stroop test and Wechsler Digit Span forward and reverse and Corsi test. Results: Multivariate analysis of variance showed a significant difference in error when answering, omission answer and corrected answer in continuous performance test, but this difference is not significant in response time. Difference in forward, reverse and collected auditory was significant and not significant in the auditory span. In active visual working memory at corsi cube test, difference was significant (p < 0.05). Conclusion: The results showed that memantine in improvement of sustained attention, auditory working memory and visual working memory, is effective, while in selective attention is not effective and according to similarities of learning disorder and Attention deficit / Hyperactivity disorder (ADHD) and the effectiveness of memantine in improvement of symptoms of ADHD, we can also use this drug in improvement of cognitive deficits of specific learning disorder. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Cognitive deficits, Memantine, Specific learning disorders |
|
| نویسندگان مقاله |
مصطفی نوکنی | Mostafa Nokani Department of Psychiatry, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
مریم کی پور | Maryam Keypoor Arak University of medical science دانشگاه علوم پزشکی اراک
آنیتا علاقمند | Anita Alaghmand Arak University of medical science دانشگاه علوم پزشکی اراک
الهام احمدی زهرانی | Elham Ahmadi zahrani Arak University of medical science دانشگاه علوم پزشکی اراک
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4309-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2736/article-2736-2048602.pdf |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
روانپزشکی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|