، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۳۱-۴۱

عنوان فارسی مقایسه عوامل پیش‌بینی کننده بی حوصلگی در دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی و آزاد اسلامی اراک
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بی‌حوصلگی پدیده‌ای روانی است که به عنوان یک حالت تنفر یا ناسازگاری با هر نوع تجربه تکراری در شرایطی که رهایی از ثبات امکان‌پذیر نیست، تعریف می‌گردد و عوارض متعددی به دنبال دارد؛ از این‌رو هدف از اجرای این پژوهش مقایسه عوامل پیش‌بینی کننده بی‌حوصلگی در دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی و آزاد اسلامی اراک بود. مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقایسه‌ای بود که بر روی نمونه‌ای متشکل از 996 دانشجو(دانشگاه‌های علوم پزشکی و آزاد اسلامی اراک) اجرا گردید. چک لیست اطلاعات جمعیت شناختی، پرسش‌نامه‌های ارزیابی عوامل پیش‌بینی کننده بی‌حوصلگی و آمادگی برای تجربه بی‌حوصلگی فارمر و ساندبرگ ابزارهای به کار رفته بودند. داده‌ها با استفاده از آزمون کای مربع، ضریب هم‌بستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره و z فیشر تجزیه و تحلیل شدند. p کمتر از0/05  نیز معنی‌دار تلقی گردید. یافته‌ها: بیشترین تعداد دانشجویان هر دو دانشگاه دارای بی‌حوصلگی از نوع نرمال بودند و بین دانشجویان زن و مرد هر دو دانشگاه از نظر بی‌حوصلگی تفاوت معنی‌داری وجود نداشت(p=0/06). عامل دانشگاه از بالاترین میانگین در بین دانشجویان هر دو دانشگاه برخوردار بود. به طور کلی، بی‌حوصلگی با هر یک از عوامل خانه (0/000=p) و اجتماع (0/001=p) ارتباط معنی‌داری داشت و هر سه عامل خانه(p=0/033)، دانشگاه(p=0/033) و اجتماع(p=0/031) به طور معنی‌داری بی‌حوصلگی دانشجویان را پیش‌بینی نمودند. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که عامل دانشگاه مهم‌ترین عامل پیش‌بینی کننده بی‌حوصلگی دانشجویان است ؛ از این‌رو جهت جلوگیری از اثرات سوء بی‌حوصلگی بر فعالیت‌های تحصیلی دانشجویان، توجه کافی به این پدیده و عوامل پدید آورنده آن ضروری می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بی‌حوصلگی، دانشجو، دانشگاه

عنوان انگلیسی Comparison of Predictors of Boredom in Students of Arak University of Medical Sciences and Islamic Azad University
چکیده انگلیسی مقاله Background: Boredom is a psychological phenomenon that was defined as an aversive state or incompatibility with every repetitive experience while the release of stability is not allowed. Boredom has several complications. So, the goal of this study is to compare the predictors of boredom in students of Arak University of medical sciences and Islamic Azad University. Materials and Methods: The current descriptive-comparative study has been done on966 students (from Arak University of medical sciences and Islamic Azad University). The scale of current study was a checklist list of demographic information, predictors of boredom assess questionnaire, Farmer and Sundberg'boredom proneness scale. Data were analyzed by using chi-square, Pearson correlation, multivariate regression, and Fisher'sz. Results: The greatest number of students from both universities have normal boredom without a statistically significant difference between male and female students (p=0.06). University factor had the highest average between students. Totally, boredom had a significant correlation with each of the home (p=0.000) and society (p=0.001) factors. All three factors including home (p=0.033), university (p=0.033) and society (p=0.031) can explain and predict boredom in male and female students. Conclusion: The results showed that university factor was the most important factor for predicting boredom between college students. Thus, in order to avoid adverse effects of boredom on students educational activities, this phenomenon and its causes should be considered.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Boredom, Student, University

نویسندگان مقاله بهمن صالحی | Bahman Salehi
Department of Psychiatry, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran.
روان‌پزشک، گروه روان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.

شیرین مرادی | Shirin Moradi
Department of Psychology, Islamic Azad University of Arak, Arak, Iran.
گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی اراک، اراک، ایران.

سمیه ابراهیمی | Somayeh Ebrahimi
Department of Psychology, Islamic Azad University of Arak, Arak, Iran.
گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی اراک، اراک، ایران.

محمد رفیعی | Mohammad Rafiei
PhD in Biostatistics, Department of Health and Social Medicine, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran.
دکترای آمار حیاتی، گروه بهداشت و پزشکی اجتماعی ،دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.


نشانی اینترنتی http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4091-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2736/article-2736-2048655.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات