، جلد ۱۸، شماره ۱۲، صفحات ۱-۱۰

عنوان فارسی اثربخشی درمان مبتنی برآموزش یادآوری خاص بر میزان افسردگی و اضطراب کودکان ۷ تا ۱۱ ساله دارای اختلال استرس پس از سانحه ناشی از سوء استفاده جنسی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: سوء استفاده جنسی از کودکان با عوارض بسیار زیادی مانند اختلال استرس پس از سانحه، افسردگی، اضطراب و مشکلات رفتاری توام می‌باشد. این مطالعه با هدف به کارگیری درمان مبتنی بر آموزش یادآوری خاص بر میزان افسردگی و اضطراب کودکان دارای اختلال استرس پس از سانحه ناشی از سوء استفاده جنسی انجام شد. مواد و روش‌ها: این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون، پس آزمون و پی‌گیری با گروه کنترل انجام پذیرفت. 34 کودک دارای اختلال استرس پس از سانحه ناشی از سوء استفاده جنسی به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 7 جلسه 5/1 ساعته، آموزش را دریافت کردند. به منظور گردآوری داده‌ها از دو پرسش‌نامه اضطراب اسپنس و افسردگی کودکان استفاده شد. تحلیل داده‌ها به کمک نرم افزار SPSS نسخه 20 و به روش تحلیل کوواریانس چند متغیره صورت پذیرفت. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که آموزش یادآوری خاص به طور قابل ملاحظه‌ای باعث کاهش نمرات افسردگی و اضطراب می‌شود. داده‌ها در مرحله پی‌گیری نشان دادند که این درمان در طولانی مدت بر افسردگی تاثیر داشته(943/5=F، 021/0=p)، ولی نمی‌تواند اضطراب را به طور موثر کاهش دهد(305/0=F، 585/0=p). نتیجه‌گیری: نتایج نشان دادند که آموزش یادآوری خاص برمیزان افسردگی و اضطراب کودکان دارای اختلال استرس پس ازسانحه ناشی از سوء استفاده جنسی تاثیر بسیاری دارد، بنابر این مشاوران و درمان‌گران می‌توانند از این روش در درمان کودکان مبتلا به اختلال مذکور استفاده نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of Specific Recall Training on Depression and Anxiety in Children (7-11 years old) with Post Traumatic Stress Disorder (PTSD) Caused by Sexual Abuse
چکیده انگلیسی مقاله Background: There are numerous negative side-effects of child sexual abuse such as post- traumatic stress disorder, depression, anxiety, and behavioral problems. The purpose of this study is the use of Specific Recall Training on depression and anxiety in children with Post Traumatic Stress Disorder (PTSD) caused by Sexual Abuse. Materials and Methods: This study was a quasi-experimental with a pre-test, post-test and follow-up design and with a control group.34 children with post-traumatic stress disorder caused by sexual abuse were selected by available sampling and were randomly assigned to two groups. The experimental group was educated over 7 sessions of 1.5 hours by Specific Recall Training method. To collect data, the Spence children's anxiety questionnaire and children's depression questionnaire were used. Data were analyzed by using the SPSS-20 software and multivariate analysis of covariance method. Results: The findings showed that specific recall training, significantly reduce depression and anxiety scores. In follow up, the pre-test effect, the long term effect of treatment on depression was observed (F=5.943, p=0.021), but it can't effectively reduce anxiety. Conclusion: The results showed that specific recall training was effective on depression and anxiety in children with Post Traumatic Stress Disorder (PTSD) caused by sexual abuse. Therefore, counselors and therapists can use this method for the treatment of children with mentioned disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کیانوش امینی | Kianoosh Amini
Department of Psychology, Isfahan(Khurasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)،اصفهان،ایران.

حمید طاهر نشاط دوست | Hamid Taher Neshatdoost
Department of Psychology, Isfahan(Khurasgan)Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران.

محمد علی مظاهری | Mohammad Ali Mazaheri
Department of Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
گروه روان شناسی، دانشگاه شهیدبهشتی،تهران،ایران.

محمدعلی نادی | Mohammad Ali Nadi
Department of Psychology, Isfahan (Khurasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3865-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2736/article-2736-2048692.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات