|
، جلد ۱۷، شماره ۶، صفحات ۱۹-۳۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مهار گیرنده های کولینرژیک هسته آکومبنس باز خوانی حافظه را در موش بزرگ آزمایشگاهی کاهش داد |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: مورفین در فرآیندهای حافظه و یادگیری دخالت داشته و هسته آکومبنس با داشتن نقش کلیدی در مسیر پاداش در حافظه القاء شده توسط مورفین شرکت دارد. با توجه به نقش سیستم کولینرژیک در میانجی گری اثرات مورفین بر حافظه و یادگیری، در مطالعه حاضر اثرات تزریق آنتاگونیستهای سیستم کولینرژیک، آتروپین، اسکوپولامین و مکامیل آمین در هسته آکومبنس به تنهایی و یا همراه با مورفین بر به خاطر آوری حافظه و یادگیری وابسته به حالت مورفین بررسی شد. مواد و روشها: در این مطالعه پژوهشی اصیل رتها به صورت دوطرفه در هسته آکومبنس کانول گذاری شده و بازخوانی حافظه به روش اجتنابی غیر فعال بررسی شد. سطح معنیداری نیز کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد. یافتهها: تزریق زیر جلدی مورفین پس از آموزش به صورت وابسته به دوز منجر به کاهش بازخوانی حافظه شد، در حالی که تزریق مجدد مورفین در روز آزمون منجر به حافظه وابسته به وضعیت مورفین گردید. تزریق آتروپین، مکامیل آمین و اسکوپولامین در دوزهای مختلف به تنهایی به داخل هسته آکومبنس نسبت به گروه کنترل تفاوت معنیداری را در بازخوانی حافظه نشان نداند اما تزریق پیش از آزمون این داروها قبل از تزریق مورفین به صورت وابسته به دوز یادگیری وابسته به حالت مورفین را کاهش داد. نتیجهگیری: حافظه در حیوانات میتواند تحت تاثیر مورفین قرار گرفته و اوپیوئیدها قادر به ایجاد یادگیری وابسته به حالت میباشند. غیرفعال سازی گیرندههای استیل کولینی در هسته آکومبنس در میانجیگری یادگیری وابسته به حالت مورفین دخالت دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Inhibition of Nucleus Acumbens Cholinergic Receptors Decreased Memory Retention in Rat |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: It is well known that morphine influence learning and memory processes. The Nucleus accumbens (N.ac) which has an important role in reward participates in morphine-induced impairment of memory retention. Considering the cholinergic system is involved in the effects of morphine on learning and memory, in the present study, the effects of intra-N.ac injections of acetylcholine receptor antagonists alone or with morphine on memory retention and morphine-induced memory has been investigated in rats. Materials and Methods: In this original research animals were bilaterally cannulated in the N.ac and a step-through passive avoidance task was used for the assessment of memory retention . Results: Post-training subcutaneous administration of morphine dose dependently decreased the learning and induced amnesia. The administration of the same dose of morphine as pre-test treatment induced state-dependent learning. Pre-test intra- N.ac administration of atropine, scopolamine and mecamylamine in different doses alone cannot affect on memory retention. While, pretest intra- N.ac injection of these drugs before the administration of morphine dose dependently inhibited morphine state-dependent learning. The level of statistical significance was set at p< 0.05 . Conclusion: The processes of learning in animals can be affected by morphine and the opioids produce state-dependent learning. Moreover, it can be concluded that inactivation of the muscarinic and nicotinic acethylcoline receptors in the N.ac are involved in mediating morphine state-dependent learning. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
آمنه رضایوف | Ameneh Rezayof Department of Animal Physiology, College of Science, University of Tehran, Tehran, Iran گروه فیزیولوژی جانوری، پردیس علوم، دانشگاه تهران، تهران، ایران
محمد رضا زرین دست | Mohammad Reza Zarrindast Department of Pharmacology, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran گروه فارماکولوژی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
نیلوفر دربندی | Niloufar Darbandi Department of Biology, Faculty of Science, Arak University, Arak, Iran ایران، اراک، دانشگاه اراک، دانشکده علوم، گروه زیست شناسی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-895-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2736/article-2736-2048874.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
علوم پایه |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|