|
، جلد ۱۶، شماره ۷، صفحات ۷۶-۸۲
|
|
|
عنوان فارسی |
ارتباط دست غالب و جنسیت با نتایج آزمون هوش و آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به دبستان |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف : مغز انسان از دو نیمکره تشکیل گردیده که فعالیت هر نیمه از بدن تحت تأثیر نیمکره طرف مقابل قرار می گیرد. معمولاً فعالیت یک نیمکره نسبت به دیگری غلبه دارد و باعث می گردد توان فعالیت اندامها در یک نیمه بدن بیشتر باشد و از همین خصوصیت راست دست یا چپ دست بودن افراد تا حد زیادی می توان برای تعیین نیمکره غالب مغز استفاده نمود. این مطالعه تحلیلی با هدف تعیین نقش دست غالب و جنسیت بر هوش و آزمون های آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به دبستان انجام گردید. روش بررسی: از میان کودکان شش تا شش و نیم ساله ساکن در محلات طبقه اجتماعی- اقتصادی متوسط شهر قزوین که برای سنجش جسمانی و روانی بدو ورود به دبستان به مراکز سنجش مراجعه نمودند دو گروه 200 نفره چپ دست و راست دست به نسبت برابر از دو جنس به صورت تصادفی و به ترتیب مراجعه انتخاب و نتایج آزمون هوش و آمادگی تحصیلی در دو گروه و به تفکیک دو جنس مقایسه و تحلیل شد. ارزش P کمتر از 05/0 معنی دار تلقی گردید. یافتهها: میانگین وانحراف معیار نمره آزمون آمادگی تحصیلی در راست دست ها 04/4 ± 15/38 و در چپ دست ها 70/2 ± 71/38 و بدون اختلاف معنی دار بود. این میانگین در پسرها8/3 ± 8/38 و در دخترها نیز 4/3 ± 30/38 و بدون اختلاف معنی دار بود. مقایسه راست دست ها و چپ دست ها در هر یک از دو جنس نیز معنی دار نبود. نتیجهگیری: هیچگونه اختلاف معنی داری بین نتایج آزمون آمادگی تحصیلی در دو گروه چپ دست و راست دست و بین دو جنس مشاهده نگردید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
دست غالب، جنس، کودک، هوش، آزمون آمادگی تحصیلی |
|
عنوان انگلیسی |
Correlation Between Handedness, Gender and the Results of School Readiness Assessment Examination in Children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Human brain consists of two hemispheres with contralateral control of the body. One hemisphere's function is predominate to another, so one side of the body is more powerful in performing special tasks comparing the other which this property is almost used to determine predominant hemisphere of the brain. This analytic study performed to assess the effect of handedness and gender on the result of school readiness assessment examination in children. Materials and Methods: Of 6 to 6.5 years old children living in middle socioeconomic regions of Qazvin city, referred to preschool Examining center to assess educational readiness and other physical examination, 400 children equally of both sexes were randomly selected in two Left-Handed (LH) and Right-Handed (RH) groups to compare the results of school readiness assessment examination. The data was statistically analysed and P-Value less than 0.05 was considered significant. Results: The results of School Readiness Assessment Examination in LH and RH children were 38.71±2.70 and 38.15±4.04, respectively without significant difference. These results were 38.8±3.8 and 38.30±3.4 in boys and girls respectively, without significant difference. Comparing RH and LH cases in each sex group did not show any significance. Conclusion: No significance was observed comparing the results of School Readiness Assessment Examination in LH and RH groups and between two gender groups. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
منوچهر مهرام | Manoochehr Mahram 1- Department of Pediatrics, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran گروه کودکان، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
فرناز کریمی | Farnaz Karimi 2- General Practitioner, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2251-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2736/article-2736-2048990.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|