، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تاثیر برنامه آموزش شیوه زندگی سالم بر کیفیت زندگی سالمندان شهر اراک
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: امروزه جمعیت سالمندان در سراسر دنیا رو به افزایش است و بیماری‎ها و مشکلات حاصل از این مرحله تکاملی می‎تواند به شدت بر کیفیت زندگی سالمندان تاثیرگذار باشد. لذا هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر برنامه آموزش شیوه زندگی سالم بر کیفیت زندگی سالمندان شهر اراک می‎باشد. مواد و روش‎ها: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی است که بر روی 60 نفر از سالمندان شهر اراک انجام پذیرفته است. نمونه‎ها در کلاس‎های آموزشی تغذیه، تحرک، مهارت‎های زندگی و بهداشت خواب به مدت یک ماه شرکت نموده و به مدت سه ماه بعد از مداخله پی‎گیری شدند. ابزار جمع‎آوری اطلاعات شامل پرسش‎نامه استاندارد (فرم کوتاه) کیفیت زندگی (36-SF) در افراد سالمند بوده است. یافته‎ها: میانگین کل نمره کیفیت زندگی 42/7±06/61 بود. بیشترین میانگین کیفیت زندگی در بعد سلامت اجتماعی 15±5/74 و کمترین در بعد سلامت جسمی 17±46 بود. از لحاظ شاخص کیفیت زندگی در قبل از مداخله آموزشی 3/13 درصد در سطح ضعیف،30 درصد متوسط، 7/41 درصد در سطح خوب و 15 درصد در سطح عالی قرار داشتند که بعد از مداخله آموزشی اکثریت نمونه‎ها در سطح خوب (3/38 درصد) و عالی(45 درصد) قرار داشتند که اختلاف معنی‎داری در قبل و بعد از مداخله آموزشی وجود داشت(001/0>p). نتیجه‎گیری: با آموزش سالمندان در مورد شیوه زندگی سالم، می‎توان از بسیاری از مشکلات آنان پیش‎گیری و در جهت ارتقای کیفیت زندگی آنان گام برداشت. لذا لزوم برگزاری کلاس‎های مختلف آموزشی جهت این گروه جمعیتی که مورد غفلت قرار می‎گیرند بسیار ضروری به نظر می‎رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سالمند ، شیوه زندگی سالم، کیفیت زندگی

عنوان انگلیسی The Effect of Healthy Lifestyle Educational Programs on the Quality of Life of the Elderly in Arak
چکیده انگلیسی مقاله Background: Nowadays, the elderly population is growing all over the world. Diseases and conditions resulting from this evolutionary process can severely affect the quality of life of the elderly. Therefore, the aim of this study was to determine the effect of educational programs of healthy lifestyle on the quality of life of the elderly in Arak city. Materials and Methods: This quasi-experimental was carried out on 60 elderly subjects in Arak city. The subjects participated in classes on nutrition, exercise, sleep hygiene, and life skills for a month and they were followed for three months after intervention. Data were collected by the short form quality of life (SF-36) in elderly. Results: The mean score of quality of life was 61.06±7.42. The highest mean was associated with social health (74.5±15) while the lowest mean was for physical health (46±17). In terms of quality of life indicators before educational intervention, four categories emerged: poor (13.3%), medium (30%), good (41.7%), and high (15%). After intervention, the majority of the samples fell in the good (38.3%) and high (45%) categories. There was a significant difference before and after the educational intervention (p< 0.001). Conclusion: Education to elderly about the healthy lifestyle practices can prevent a lot of problems and help them to improve their quality of life. Therefore, classroom education is fruitful for this group that is often neglected.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Elderly, Healthy Lifestyles, Quality of life

نویسندگان مقاله داود حکمت پو | Davood Hekmatpou
Department of Nursing, Nursing and Midwifery, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran
گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران

محسن شمسی | Mohsen Shamsi
Department of Public Health, School of Health, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran
گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران

مجید زمانی | Majid Zamani
Research Committee, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی ، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران


نشانی اینترنتی http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-135-12&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2736/article-2736-2049027.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات