، جلد ۱۵، شماره ۱۰، صفحات ۱-۱۲

عنوان فارسی روایی و پایایی پرسش‎نامه بین المللی ایدز در جمعیت دانشجویان ایرانی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: پرسش‎نامه بین المللی ایدز امکان مقایسه آگاهی و نگرش در مورد ایدز را میان جوامع و فرهنگ‎های مختلف فراهم می‎سازد. هدف از این مطالعه سنجش روایی و پایایی نسخه فارسی این ابزار در جمعیت دانشجویان ایرانی می‎باشد. مواد و روش‎ها: در این مطالعه مقطعی، 448 نفر از دانشجویان به روش نمونه‎گیری آسان از کل دانشگاه‎های غیر علوم پزشکی قم انتخاب شدند. از دانشجویان خواسته شد تا نسخه فارسی پرسش‎نامه بین المللی ایدز را در کلاس درس تکمیل نمایند. در این مطالعه برای ارزیابی پایایی و روایی سازه به ترتیب از آلفای کرونباخ و تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی، ضریب همبستگی پیرسون و جهت مقایسه نمرات پرسش‎نامه بر حسب جنسیت از آزمون تی مستقل استفاده شد. یافته‎ها: نتایج تحلیل عامل تاییدی از روایی چهار بعد پرسش‎نامه بین المللی ایدز حمایت می‎کند، نتایج نشان دادند که ابعاد پرسش‎نامه از برازش مطلوبی برخوردار می باشند (91/0=AGFI، 93/0=GFI، 04/0=RMSEA، 001/0p<). همسانی درونی بالایی با آزمون کرونباخ برای کل پرسش‎نامه گزارش شد(80/0). آلفای کرونباخ برای مقیاس‎های اسطوره‎های انتقال 78/0، نگرش 78/0، خطر شخصی 79/0 و حقایق 60/0 نشان داده شد. از مطالعه باز آزمایی یک ماه بعد بر روی 41 نفر از دانشجویان دامنه ضریب همبستگی از 36/0تا 75/0به دست آمد(001/0p<). نتیجه‎گیری: نسخه فارسی پرسش‎نامه بین المللی ایدز از پایایی و روایی مطلوبی برخوردار است و میان یافته‎های این پژوهش با سایر نسخه‎های اعتبار یابی شده پرسش‎نامه بین المللی ایدز در زبان‎های دیگر هم‎خوانی وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ایدز، نگرش، آگاهی، روان سنجی، جوانان

عنوان انگلیسی Validity and reliability of the international AIDS questionnaire for Iranian student population
چکیده انگلیسی مقاله Background: International AIDS questionnaire allows for making cross-cultural comparisons between individual’s levels of awareness and attitudes towards AIDS. This study assessed the reliability and validity of international AIDS questionnaire for Iranian student population. Materials and Methods: In this cross-sectional study, 448 students studying in non-medical sciences at universities in Qom were selected through convenience sampling. The participants completed the international AIDS questionnaire–Persian version (IAQ-P). Confirmatory and explanatory factor analysis, Pearson correlation, and Cronbach's Alpha were used in order to examine construct and concurrent validities, respectively. Independent t-test was run to compare the questionnaire scores between male and female participants. Results: The CFA supported the four-factor model, and the normative data showed patterns similar to previous research. Four dimensions of the questionnaire data were satisfactory (AGFI=0.91, GFI=0.93 and RMSEA=0.04, P< 0.001). The total IAQ-P had a high internal consistency (Cronbach’s alpha=0.80). Cronbach’s alphas for the sub-scales were 0.78 (myths), 0.78 (attitudes), 0.79 (personal risk), and 0.60 (facts). After one month, test-retest study on a sub-sample of 41 students revealed Pearson correlation coefficient ranges from 0.36 to 0.75 (P< 0.001). Conclusion: The IAQ-P was shown to be a valid and reliable instrument and the results of this study are similar to other versions of IAQ in other languages.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله AIDS, attitude, knowledge, psychometric, youth

نویسندگان مقاله نرگس اسکندری | Nages Escandary
azad khalkhal University
دانشگاه آزاد خلخال

زهرا علیپور | Zahra Alipour
Qom University
دانشگاه قم

می نور لمیعیان | Minoor Lamyian
Department of midwifery &Health Reproductive of Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
دانشگاه تربیت مدرس

هدی احمری طهران | Hoda Ahmaritehran
Qom University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم

ابراهیم حاجی زاده | Ebrahim Hajizadeh
Department of Bio-statistics of Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
دانشگاه تربیت مدرس

سمیه موخواه | Somaieh Mokhah
Tarbiat Modares University
دانشگاه تربیت مدرس


نشانی اینترنتی http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1761-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2736/article-2736-2049056.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات