|
، جلد ۱۵، شماره ۱۰، صفحات ۱-۱۲
|
|
|
عنوان فارسی |
روایی و پایایی پرسشنامه بین المللی ایدز در جمعیت دانشجویان ایرانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: پرسشنامه بین المللی ایدز امکان مقایسه آگاهی و نگرش در مورد ایدز را میان جوامع و فرهنگهای مختلف فراهم میسازد. هدف از این مطالعه سنجش روایی و پایایی نسخه فارسی این ابزار در جمعیت دانشجویان ایرانی میباشد. مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی، 448 نفر از دانشجویان به روش نمونهگیری آسان از کل دانشگاههای غیر علوم پزشکی قم انتخاب شدند. از دانشجویان خواسته شد تا نسخه فارسی پرسشنامه بین المللی ایدز را در کلاس درس تکمیل نمایند. در این مطالعه برای ارزیابی پایایی و روایی سازه به ترتیب از آلفای کرونباخ و تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی، ضریب همبستگی پیرسون و جهت مقایسه نمرات پرسشنامه بر حسب جنسیت از آزمون تی مستقل استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل عامل تاییدی از روایی چهار بعد پرسشنامه بین المللی ایدز حمایت میکند، نتایج نشان دادند که ابعاد پرسشنامه از برازش مطلوبی برخوردار می باشند (91/0=AGFI، 93/0=GFI، 04/0=RMSEA، 001/0p<). همسانی درونی بالایی با آزمون کرونباخ برای کل پرسشنامه گزارش شد(80/0). آلفای کرونباخ برای مقیاسهای اسطورههای انتقال 78/0، نگرش 78/0، خطر شخصی 79/0 و حقایق 60/0 نشان داده شد. از مطالعه باز آزمایی یک ماه بعد بر روی 41 نفر از دانشجویان دامنه ضریب همبستگی از 36/0تا 75/0به دست آمد(001/0p<). نتیجهگیری: نسخه فارسی پرسشنامه بین المللی ایدز از پایایی و روایی مطلوبی برخوردار است و میان یافتههای این پژوهش با سایر نسخههای اعتبار یابی شده پرسشنامه بین المللی ایدز در زبانهای دیگر همخوانی وجود دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ایدز، نگرش، آگاهی، روان سنجی، جوانان |
|
عنوان انگلیسی |
Validity and reliability of the international AIDS questionnaire for Iranian student population |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: International AIDS questionnaire allows for making cross-cultural comparisons between individual’s levels of awareness and attitudes towards AIDS. This study assessed the reliability and validity of international AIDS questionnaire for Iranian student population. Materials and Methods: In this cross-sectional study, 448 students studying in non-medical sciences at universities in Qom were selected through convenience sampling. The participants completed the international AIDS questionnaire–Persian version (IAQ-P). Confirmatory and explanatory factor analysis, Pearson correlation, and Cronbach's Alpha were used in order to examine construct and concurrent validities, respectively. Independent t-test was run to compare the questionnaire scores between male and female participants. Results: The CFA supported the four-factor model, and the normative data showed patterns similar to previous research. Four dimensions of the questionnaire data were satisfactory (AGFI=0.91, GFI=0.93 and RMSEA=0.04, P< 0.001). The total IAQ-P had a high internal consistency (Cronbach’s alpha=0.80). Cronbach’s alphas for the sub-scales were 0.78 (myths), 0.78 (attitudes), 0.79 (personal risk), and 0.60 (facts). After one month, test-retest study on a sub-sample of 41 students revealed Pearson correlation coefficient ranges from 0.36 to 0.75 (P< 0.001). Conclusion: The IAQ-P was shown to be a valid and reliable instrument and the results of this study are similar to other versions of IAQ in other languages. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
AIDS, attitude, knowledge, psychometric, youth |
|
نویسندگان مقاله |
نرگس اسکندری | Nages Escandary azad khalkhal University دانشگاه آزاد خلخال
زهرا علیپور | Zahra Alipour Qom University دانشگاه قم
می نور لمیعیان | Minoor Lamyian Department of midwifery &Health Reproductive of Tarbiat Modares University, Tehran, Iran. دانشگاه تربیت مدرس
هدی احمری طهران | Hoda Ahmaritehran Qom University of Medical Sciences دانشگاه علوم پزشکی قم
ابراهیم حاجی زاده | Ebrahim Hajizadeh Department of Bio-statistics of Tarbiat Modares University, Tehran, Iran. دانشگاه تربیت مدرس
سمیه موخواه | Somaieh Mokhah Tarbiat Modares University دانشگاه تربیت مدرس
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1761-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2736/article-2736-2049056.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|