، جلد ۱۵، شماره ۸، صفحات ۲۶-۳۴

عنوان فارسی تاثیر تمرین ذهنی بر یادگیری عملیات احیاء قلبی- ریوی پایه در دانشجویان کارشناسی هوشبری دانشگاه علوم پزشکی اراک
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: در علم پزشکی فراگیری صحیح احیاء و تسلط و تمرین مستمر در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعین تاثیر تمرین ذهنی بر یادگیری عملیات احیاء قلبی- ریوی پایه در دانشجویان کارشناسی هوشبری دانشگاه علوم پزشکی اراک صورت پذیرفته است. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی آموزشی بوده که در آن 46 نفر از دانشجویان رشته هوشبری دانشگاه علوم پزشکی اراک به دو گروه مداخله (تمرین ذهنی و عملی) و کنترل (گروه تمرین عملی به تنهایی) تقسیم شدند و سپس آزمون سرعت و دقت بر اساس چک لیست تنظیم شده توسط دو مدرس که در جریان نحوه آموزش نبودند به عمل آمده و داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 5/11 و آزمون‌های تی مستقل و کای دو تجزیه تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین سرعت در گروه مورد و کنترل به ترتیب 26/0±5/2 و 33/0±16/3دقیقه بود که با یکدیگر تفاوت معنی‌دار داشتند(001/0=p) هم‌چنین میانگین نمره دقت در عملکرد دانشجویان گروه مداخله و کنترل به ترتیب 7/0±33/4 و 62/0±4/3 بود که تفاوت بین آنها معنی‌دار بود(001/0=p).نظرات ارایه شده توسط آزمودنی‌ها در گروه تمرین ذهنی (بیش از 90 درصد) حاکی از اثرات مفید تمرین ذهنی بر عملکرد آنان بود. نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر نشان داد که تمرین ذهنی بر افزایش عملکرد دانشجویان موثر بوده است لذا برای حصول به نتایج بهتر در تمرینات بالینی پیشنهاد می‌گردد در شیوه تدریس اساتید تمرینات ذهنی و فیزیکی با هم به کار روند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله احیای قلبی ریوی پایه، تمرین ذهنی، دانشجو

عنوان انگلیسی The effects of mental practice onbasicCPR operations in undergraduateanesthesiology studentsat Arak University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background: Inmedical practice, learning the correct method of CPR and its practice and continuous training are of great importance. The aim of this study was to determine the effects of mental practice on learning basic CPR operations in undergraduate anesthesiology students studying at Arak University of Medical Sciences. Materials and Methods: This educational trial was carried out on 46 anesthesiology students at Arak University of Medical Sciences that were divided into intervention (mental and practical training) and control (practice alone)groups. Then they were assessed through accuracy and speed checklist designed by two instructors blind to the presence of training. Data were analyzed by t-test and Chi-square using SPSS software. Results: The mean scores of speed in intervention and control groups were 2.50.26 and 3.160.33, respectively, which showed a significant difference (p=0.001). The mean scores of the accuracy of students’ performance in case and control groups were 4.330.7 and 3.40.62, respectively, which indicated asignificant difference between them (p=0.001). Theopinions of the students in the mental practice group (90%) suggested the positive effects of mental practice on their performance. Conclusion: This study showed that mental practice increases students’ performance. Hence, for achieving better results in clinical practice, the application of both physical and mental exercisesby the teachers is suggested.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Basic CPR operations, Mental practice, Student

نویسندگان مقاله اکرم بیاتی | Aakram Bayati


محسن شمسی | Mohsen Shamsi


الهام محمدی | Elham Mohammadi



نشانی اینترنتی http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-135-7&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2736/article-2736-2049083.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات