|
|
، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱۰۷-۱۱۸
|
|
|
| عنوان فارسی |
اثر بخشی روش های آموزش ذهن آگاهی و تنظیم هیجان بر عاطفه و خلق جانبازان شیمیایی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: ذهنآگاهی و تنظیم هیجان نقش مهمی در متغیرهای مرتبط با سلامت روان در جانبازان شیمیایی ایفا میکنند. هدف مطالعه حاضر بررسی اثر بخشی آموزشهای ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس و تنظیم هیجان بر عاطفه و خلق جانبازان شیمیایی میباشد. مواد و روشها: در این مطالعه مداخلهای که با استفاده از دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل انجام شد، 47 نفر از جانبازان شیمیایی مرد شهرستان سردشت که دارای نمره بالا در پرسشنامه سلامت عمومی بودند، به صورت تصادفی انتخاب و سپس در سه گروه آموزش ذهنآگاهی، آموزش تنظیم هیجان و گروه کنترل جایگزین شدند. برای گروه اول آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس و برای گروه دوم آموزش تنظیم هیجان اعمال شد و گروه کنترل هیچ نوع آموزشی دریافت نکردند. دادههای پژوهش با کمک پرسشنامه سلامت روانی، مقیاس عاطفه مثبت و منفی و مقیاس افسردگی- شادکامی جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آنالیز واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزشهای ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس و تنظیم هیجان نسبت به گروه کنترل به طور معنیداری بر افزایش عاطفه مثبت و خلق و بر کاهش عاطفه منفی اثر بخش بودهاند(01/0>p). نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از اثربخشی آموزشهای ذهنآگاهی و تنظیم هیجان بر عاطفه و خلق جانبازان شیمیایی است. بنابراین توجه به اثربخشی ذهن آگاهی و تنظیم هیجان بر متغیرهای مرتبط با سلامت روان در جانبازان شیمیایی از اهمیت ویژهای برخوردار است. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
عاطفه، جانبازان شیمیایی، تنظیم هیجان، ذهنآگاهی، خلق |
|
| عنوان انگلیسی |
Effectiveness of mindfulness-based stress reduction and emotion regulation training in the affect and mood of chemical weapons victims |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Mindfulness and emotion regulation have important effects on the variables related to mental health in chemical weapons victims. The purpose of this study was to examine the effectiveness of mindfulness-based stress reduction and emotion regulation training on the affect and mood in chemical weapons victims. Materials and Methods: This interventional study was conducted with two experimental groups and a control group including 47 male chemical weapons victims with high scores on the General Health Questionnaire in Sardasht city, Iran, randomly selected and then assigned to mindfulness training, emotion regulation training, and control groups. Mindfulness-based stress reduction (MBSR) training was used with experimental group 1, emotion regulation (ER) training was implemented with experimental group 2, and the control group received no training. Data were gathered using the General Health Questionnaire, Positive and Negative Affect and Depression-Happiness scales. Analysis of variance with repeated measure was used for analyzing the data. Results: The results indicated that mindfulness-based stress reduction and emotion regulation training significantly increased positive affect and mood and decreased negative affect in chemical weapons victims. Conclusion: The results supported the effectiveness of mindfulness and emotion regulation training on affect and mood in chemical victims. Therefore, attention to the effectiveness of mindfulness and emotion regulation on variables related to mental health is important in chemical weapon victims. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
محمد نریمانی | Mohammad Narimani Mohaghegh Ardabili University دانشگاه محقق اردبیلی
سعید آریاپوران | Saeed Ariapooran Mohaghegh Ardabili University دانشگاه محقق اردبیلی
عباس ابوالقاسمی | Abbas Abolghasemi Mohaghegh Ardabili University دانشگاه محقق اردبیلی
بتول احدی | Batool Ahadi Mohaghegh Ardabili University دانشگاه محقق اردبیلی
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-985-2&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2736/article-2736-2049156.pdf |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
روانپزشکی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|