، جلد ۱۴، شماره ۷، صفحات ۸۵-۹۴

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش با استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی بر توانمندسازی مادران روستایی در پیشگیری از بروسلوز
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بروسلوز یکی از شایع‎ترین بیماری‎های مشترک بین انسان و دام با انتشار جهانی است. این بیماری در بسیاری از کشورهای توسعه یافته کاهش چشم‎گیری داشته اما در کشورهای در حال توسعه هنوز شایع می باشد. هدف اصلی این مطالعه تعیین تاثیر مداخله آموزشی با استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی بر توانمندسازی مادران روستایی زرندیه در پیش‎گیری از بروسلوز است. مواد و روش‎ها: این مطالعه نیمه تجربی از نوع قبل و بعد می‎باشد. 141 نفر از زنان متأهل روستایی به روش تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمون و کنترل تخصیص یافته و گروه آزمون در برنامه آموزشی طراحی شده بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی شرکت کردند. داده‎ها با استفاده از پرسش‎نامه محقق ساخته، جمع‎آوری گردید و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد. یافته‎ها: قبل از مداخله آموزشی تفاوت معنی‎دار در متغیرهای دموگرافیک، میانگین نمره آگاهی، عملکرد و اجزاء مدل اعتقاد بهداشتی در دو گروه وجود نداشت، اما بعد از مداخله آموزشی، میانگین نمرات متغیرهای مورد بررسی در گروه آزمون افزایش معنی‎داری یافت و بین دو گروه آزمون و کنترل اختلاف معنی‎داری پیدا شد(001/0>p). نتیجه گیری: برنامه آموزشی طراحی شده بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در توانمند سازی، بهبود باورها و عملکرد مادران در خصوص پیش‎گیری از بروسلوز موثر می‎باشد. بنابراین نتایج این مطالعه می‎تواند به عنوان چارچوبی در طراحی برنامه‎های پیش‎گیری از بیماری‎های مشترک انسان و دام مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بروسلوز، توانمندسازی، مدل اعتقاد بهداشتی

عنوان انگلیسی The effect of an educational program based on health belief model on the empowerment of rural women in prevention of brucellosis
چکیده انگلیسی مقاله Background: Brucellosis is a major zoonotic disease with worldwide distribution. The prevalence of this disease has decreased in developed countries however, in developing countries, it is still prevalent. The aim of study was to determine the effect of a health belief model (HBM) based educational program on the empowerment of rural women in Zarandieh in prevention of brucellosis. Materials and Methods: In a quasi-experimental study with a pre-test/post-test design, 141 rural women were randomly selected and assigned to experimental and control groups. The educational program was implemented for the experimental group. Data were gathered by a researcher-made questionnaire and analyzed by SPSS software version 16. Results: Demographic variables of the two groups were similar before education. In addition, there were no significant differences between the experimental and control groups with regard to mean knowledge, HBM constructs, and performance however, the post-test revealed significant differences in terms of the mean of variables between the two groups (P< 0.001). Conclusion: The HBM based educational program is effective in women’s empowerment and also promoting women’s beliefs and performance regarding brucellosis therefore, the findings of this study may be used as a framework in designing zoonotic diseases prevention programs
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Brucellosis, Empowerment, Health belief model

نویسندگان مقاله محمود کریمی | Mahmod Karimy
Arak
علوم پزشکی اراک

علی منتطری | Ali Montazeri
tehran
جهاد دانشگاهی

مرضیه عربان | Marzieh Araban
tehran
تربیت مدرس


نشانی اینترنتی http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-998-8&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2736/article-2736-2049182.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات