، جلد ۱۴، شماره ۵، صفحات ۸۵-۹۱

عنوان فارسی مقایسه میزان رضایتمندی مراجعین به اورژانس های بیمارستان های اراک در سال های۸۷-۸۶ با سال ۸۹
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: از دیدگاه مدیریتی، رضایتمندی بیمار از مراقبت‌های تشخیصی، درمانی و بازتوانی به دلایل متعددی مهم می باشد. این مطالعه با هدف بررسی میزان رضایتمندی مراجعین به اورژانس های بیمارستان‌های اراک طراحی شده است. مواد و روش ها: این مطالعه یک مطالعه مقطعی (توصیفی- تحلیلی) است. ابزار مطالعه، پرسشنامه است. نمونه گیری به روش تصادفی به تفکیک بیمارستان‌ها صورت گرفت. جهت آنالیز اطلاعات از نرم افزار آماری SPSS و آزمون‌های مرتبط استفاده گردید. یافته ها: در نگرش کلی در مرحله اول 9/72 درصد از بیماران رضایت داشتند که این رضایت در مرحله دوم به 3/73 درصد رسید. رضایت از محیط فیزیکی از 2/86 در مرحله اول به 4/87 درصد در مرحله دوم، وضعیت بهداشت اورژانس از 9/85 به 1/84 درصد، سرعت و دقت کادر درمانی در اورژانس از 6/69 به 7/69 درصد، نحوه برخورد نگهبان و کادر درمانی از 2/60 به 7/61 درصد، نحوه اطلاع رسانی در اورژانس از 1/23 به 6/25 درصد، امکانات رفاهی از 1/60 به 9/70 درصد، وضعیت دسترسی به دارو از 4/66 به 9/67 درصد، وضعیت ترخیص و هزینه‎های اورژانس از 6/51 به 9/50 درصد و رعایت مسائل شرعی در اورژانس از 6/86 به 1/88 درصد رسیده است. نتیجه گیری: رضایت بیماران از نحوه خدمت رسانی در اورژانس در مجموع در سطح نسبتأ مطلوبی قرار داشته و اکثر نارضایتی ها به موارد زیر مربوط می شود: هزینه های پرداخت شده، وضعیت دارو، مشکلات فرآیندی، نحوه برخورد با بیمار و همراه، امکانات رفاهی، زمان‌های انتظار و عدم اطلاع رسانی.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اورژانس، ارزیابی، بیمار، رضایتمندی

عنوان انگلیسی The comparison of satisfaction of patients referring to the emergency departments of hospitals in Arak during 2006-7 and 2009
چکیده انگلیسی مقاله Background: From an administrational point of view, patient satisfaction with healthcare, diagnosis, and rehabilitation services is highly important. The present study was done to evaluate the satisfaction of patients referring to the emergency departments of hospitals in Arak. Materials and Methods: This study was a descriptive-analytic, cross-sectional one which was carried out using a questionnaire. The collected data were analyzed by SPSS software and the related tests. Results: Overall, over the first period, 72.9% of the patients were satisfied with the services, whereas this level of satisfaction reached 73.3% in the second period. By comparison, levels of satisfaction with the physical environment (86.2%), health condition (85.9%), speed and accuracy of care provider (69.6%), the quality of information provision (23.1%), behavior of guards and staff (60.2%), facilities (60.1%), drug availability (66.4%), discharge and costs (51.6%), and consideration of religious issues (86.6%) in the emergency departments over the first period reached 87.4%, 84.1%, 69.7%, 25.6%, 61.7%,67.9%, 50.9%, and 88.1%, respectively over the second period. Conclusion: The findings of this study showed that patients’ satisfaction with emergency departments’ services was reasonable. The greatest dissatisfaction was related to costs, drugs, procedural problems, method of treatment, facilities, wait time, and insufficient information provision.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emergency, Evaluation, Patient, Satisfaction

نویسندگان مقاله اسماعیل مشیری | esmail moshiri


مرضیه نوربخش | marzieh noorbakhsh


مهدیه السادات غفاری | Ghafari


محمدرضا شفیعی | mohammad reza shafeie



نشانی اینترنتی http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-180-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2736/article-2736-2049211.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات