، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۱۱۵-۱۲۵

عنوان فارسی مقایسه عوامل موثر بر تحول سطوح نظریه ذهن در کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان طبیعی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: نظریه ذهن همانند چتری عمل می کند که درک کودکان از حالات ذهنی دیگران را تحت لوای خود قرار می دهد و زمینه شناخت اجتماعی کودک را فراهم می سازد. پژوهش حاضر به منظور مقایسه تاثیر متغیرهای مختلف هوش بهر، جنسیت، سن و توانایی نگهداری بر سطوح تحول توانایی نظریه ذهن در کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم و بهنجار انجام گرفت. مواد و روش ها: در این مطالعه مورد- شاهدی تعداد 19 کودک مبتلابه اختلال اوتیسم و 19 کودک بهنجار به صورت نمونه‎گیری در دسترس انتخاب شد و ضمن همتاسازی براساس سن، آزمون‎های مختلف هوش وکسلر کودکان، نظریه ذهن استیممن و تکلیف نگهداری ذهنی را تکمیل نمودند. یافته ها: آزمون های صورت گرفته نشان داد که کودکان مبتلا به اوتیسم در مقایسه با کودکان بهنجار، نقص بارزی در تحول سطوح مختلف نظریه ذهن دارند، ولی سن در این خصوص تاثیری ندارد. در مقابل هوش بهر و جنسیت هر دو، بر تحول نظریه ذهن تاثیر معنی‎داری دارند. نگهداری ذهنی نیز به تنهایی، در بروز نقص درنظریه ذهن نقش دارد. نتیجه گیری: با توجه به وجود حالات اولیه مربوط به توانایی نظریه ذهن در مبتلایان به اوتیسم، می‎توان در اوائل کودکی و در مراحل نخستین تشخیص بیماری، با ارائه آموزش‎های لازم و راهکارهای توان بخشی مربوط به پرورش استعدادهای ذهنی و هوشی ، برخی از جنبه‎های مربوط به نظریه ذهن را جبران نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نظریه ذهن، اوتیسم ، هوش بهر، نگهداری ذهنی

عنوان انگلیسی The comparison of factors affecting the theory of mind development in autistic and normal children
چکیده انگلیسی مقاله Background: The theory of mind acts as an umbrella which covers the perception of children of others’ mental conditions under its banner and paves the way for child’s social cognition. This study was designed to compare the effects of different variables such as intelligence quotient (IQ), sex, age, and mental maintenance on the theory of mind development levels in autistic and normal children. Materials and Methods: In this case-control study, 19 autistic and 19 normal children were selected based on the in-reach sampling procedure and were also matched by age. The participants completed Wechksler intelligence scale for children, Stimman theory of mind task, and mental maintenance task. Results: In comparison to normal children, autistic children showed a clear deficiency in their theory of mind development levels however, age did not have a significant effect in this regard. Conversely, IQ and sex had significant impacts on the development of theory of mind. In addition, mental maintenance, alone, had a significant effect on the theory of mind. Conclusion: Noticing the existence of some primary levels of theory of mind in autistic children, some aspects of theory of mind can be compensated for through the provision of basic instructions and guidelines for development of intellectual and cognitive abilities in early childhood and primary stages of diagnosis.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Autism, IQ, Mental maintenance, Theory of mind

نویسندگان مقاله مریم منصوری | Mansuri


غلامرضا چلبیانلو | Chalabianloo


علی اکبر ملکی راد | Maleki Rad


سید علی اصغر مسدد | Mosaded



نشانی اینترنتی http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-221-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2736/article-2736-2049301.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات