|
|
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۱-۷
|
|
|
| عنوان فارسی |
تاثیر آموزش کم کهای اولیه بر نحوه امداد رسانی رابطین بهداشت در هنگام |
|
| چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: کلیه افراد جامعه در برابر سلامت خود و دیگران مسئولیت دارند و تامین سلامتی فقط بر عهده سازمان های دولتی نیست. رابطین بهداشت به صورت داوطلبانه به یاری پرسنل مراک ز بهداشتی درمانی می شتابند و با افزایش آگاهی های مردم در راه تامین سلامت آنان کوشش می نمایند. مطالعه حاضر به منظور مقایسه سطح آگاهی و عملکرد رابطین بهداشت قبل و بلافاصله بعد از آموزش انجام و سپس نتایج برنامه آموزش در طولانی مدت طراحی و اجرا شد. روش کار : ی ک مطالعه مداخله ای (نیمه تجربی ) بر روی 78 نفر رابط بهداشتی داوطلب به روش سرشماری در شهر اراک انجام شد . محورهای آموزش شامل چگونگی کنترل علایم حیاتی و روش های امداد در حوادث با استفاده از شیوه های سخنرانی، بحث گروهی و مطرح نمودن مشکلات محله در قالب مسئله و آ موزش عملی مهارت ها در اتاق پراتیک صورت گرفت. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه و چک لیست استفاده شد و با استفاده از آزمون های تی زوجی و همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل داد هها صورت گرفت. در .(p< 0/ نتایج: میانگین نمرات آگاهی و عملکرد، قبل و بلافاصله بعد از آموزش تفاوت م عنی دار آماری نشان داد ( 001 ارزشیابی نتایج یک سال بعد، بین نمره عملکرد بلافاصله بعد از آموزش با یک سال بعد از آموزش در هنگام امدادرسانی بر اساس آزمون همبستگی پیرسون با وجود همبستگی مستقیم ارتباط معن یدار آماری به دست نیامد. نتیجه گیری : ارتقاء آگاهی و عملکرد رابطین بهداشت م ی تواند در تغییر رفتار بهداشتی، کاهش هزینه مراقبت های بهداشتی، بهبود وضعیت بهداشت وسلامت جامعه موثر باشد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
وآموزش، رابطین بهداشتی، حوادث، کم کهای اولیه |
|
| عنوان انگلیسی |
Effect of first aid educational program in Health Volunteers, rescue method during disasters in Arak |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Providing health not only is responsibility of governmental organizations but also is responsibility of Community Health Vounteers help to health staff in health centers and try to promote people's knowledge and practice about their health. This study is conducted to determine knowledge and practice of the volunteers before and immediately after education and evaluated long – term education effects. Methods and Materials: This interventional (semi- experimental) study was carried out on 78 health communicators Arak with census method. In Arak axis education were included check of vital signs and rescue method during disasters. Methods of education were lecture, smallgroup, problem solving, and practical training in Skin lab. Data were gathered with questionnaire and check list and were analyzed with Paired T-test and Pearson correletion coefficient. Data was analyzed using paired t-test and Pearson correlation coefficient. Results: There was a significant difference between mean of knowledge and practice scores before and immediately after training (p< 0.001). But the relationship between scores immediately after training and one year later, was not significant. Conclusion: It seems updated knowledge and practice of health volunteers change health behavior, promote knowledge and practice and decrease health care expenses. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Education, Health Communicators, Accident, First Aid |
|
| نویسندگان مقاله |
اکرم بیاتی | Akram Bayati
ابوالفضل محمد بیگی | Abolfazl Mohammad beigi
بابک عشرتی | Babak Eshrati
مریم جعفری | Maryam Jafari
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-104-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2736/article-2736-2049409.pdf |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|