، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۲۳-۳۱

عنوان فارسی اثر تزریق پروژسترون به موش های صحرایی تازه متولد شده بر یادگیری فضایی آنها پس از بلوغ
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اگر چه نقش هورمون‌های استروئیدی در فعال شدن و حفظ اعمال تولید مثلی به خوبی ثابت شده است، شواهد روز افزون حکایت از تاثیر این هورمون‌ها بر روی حافظه و یادگیری دارند. این اثرات پیچیده بوده و بستگی به نوع یادگیری، جنس، سن و نیز محلی که در معرض هورمون‌های استروئیدی قرار می‌گیرد دارند. این مطالعه جهت تعیین نقش تجویز پروژسترون به موش‌های تازه متولد شده بر روی توانایی یادگیری آنها در ماز آبی موریس پس از بلوغ طراحی شده است. روش کار: این تحقیق تجربی بر روی 36 موش صحرایی نر و ماده تازه متولد شده نژاد ویستار انجام گرفت. موش‌ها به شکل تصادفی به شش گروه تقسیم شدند که عبارت بودند از: موش‌های ماده با تزریق پروژسترون، موش‌های نر با تزریق پروژسترون، موش‌های ماده با تزریق روغن کنجد، موش‌های نر با تزریق روغن کنجد و موش‌های نر و ماده کنترل. سپس گروه‌های پروژسترونی، هورمون را با غلظت 100 میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم وزن حیوان و گروه‌های روغن کنجدی هم حجم پروژسترون، روغن کنجد را در روزهای 1 و یا 2 بعد از تولد دریافت کردند. 60 روز پس از تزریق حافظه فضایی آنها در ماز آبی موریس مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج: تجویز روغن کنجد به موش‌های ماده تازه متولد شده (ولی نه موش‌های نر) سبب افزایش میزان حافظه فضایی در آنها نسبت به گروه کنترل و پروژسترون گردید(05/0p<). اضافه کردن پروژسترون به روغن کنجد سبب شد یادگیری آنها تا سطح گروه کنترل کاهش یابد. نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق این فرضیه را که پروژسترون سبب اختلال در حافظه فضایی مرجع در موش‌های ماده می‌گردد تایید می‌نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ماز آبی موریس، حافظه فضایی، روغن کنجد، پروژسترون

عنوان انگلیسی Effect of progesterone administration in newborns rats on Morris Water Maze learning susceptibility after adolescence
چکیده انگلیسی مقاله Background: Although the roles of steroid hormones in the activation and maintenance of reproductive function are proved well, emerging evidence indicated that these steroids influence on performance of learning and memory. These effects are complex and vary with task, gender, and age, as well as the regimens of steroid exposure. This study was carried out in order to assess the role of progesterone administration in newborns rats on Morris water maze learning ability after adolescence. Methods and Materials : This experimental study was carried out on 36 newborns Wistar rats. Rats were divided randomly into 6 groups female progesterone, male progesterone, female sesamoide, male sesamoid rats and male and female control rats. Progesterone groups were treated with a single injection of progesterone (100 mg/kg) and sesamoid groups were received the same volume of sesamoid oil as the progesterone vehicle in day 1 or 2 after brith, 60 days later, spatial memory ability was determined in Morris water maze. Results : The results of this study show that water maze learning can enhance by administration of sesamoid oil in newborn female pups in compared to progesterone and control groups (p< 0.05). In addition, adding progesterone to sesame oil reduce water maze learning to control level. Conclusion: The hypothesis that progesterone impaired spatial reference memory in female rats was supported by this experiment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Morris water maze, Spatial memory, Sesame oil, Progesterone

نویسندگان مقاله محمدرضا پالیزوان | Mohammad reza Palizvan


هاجر رجبیان | Hajar Rajabian


الهه میرزازاده | Elahe Mirzazadeh


یحیی ژند | Yahya Jand


احسان اله غزنوی راد | Ehsan alah Ghaznavi Rad



نشانی اینترنتی http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-60-7&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2736/article-2736-2049441.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات