، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۳۶۹۴-۳۷۰۶

عنوان فارسی تاثیر هشت هفته تمرینات منتخب تعادلی-اصلاحی بر عملکرد حرکتی دانش آموزان کم توان ذهنی دارای اختلال هماهنگی رشدی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بی‌تحرکی در کم‌توانان­ ذهنی باعث اختلال در عملکرد حرکتی آنان می‌شود. هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر هشت هفته تمرینات منتخب تعادلی - اصلاحی بر عملکرد حرکتی دانش­آموزان کم‌توان ­ذهنی مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی بود. مواد و روش‌ها: مطالعۀ حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادفی با طرح پیش­آزمون - پس­آزمون بود. جامعۀ آماری آن شامل 23 نفر از دانش­آموزان پسر کم‌توان ­ذهنی آموزش‌پذیر مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی بود که به‌طور تصادفی به دو گروه 12 نفرۀ تجربی با میانگین سنّی 1/21 ± 15/75سال و 11 نفرۀ کنترل با میانگین سنّی 1/34 ± 16/73 سال تقسیم شدند. والدین دانش­آموزان، رضایت‌نامۀ کتبی را تکمیل کردند. گروه تجربی هشت هفته تمرین کردند. برای ارزیابی انعطاف‌پذیری، سرعت راه رفتن، استقامت عضلانی، قدرت و هماهنگی عضلانی آزمودنی‌ها به‌ترتیب از آزمون‌های نشستن و رساندن، 50 گام راه رفتن، دراز­ و نشست و زمان برخاستن و نشستن استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل نتایج از آزمون آماری تی وابسته و تحلیل کوواریانس در سطح معناداری %5p= استفاده شد. یافته‌ها: بین انعطاف‌پذیری (%1p=)، سرعت راه رفتن (0/006p=)، استقامت عضلانی (%1p=) و قدرت و هماهنگی عضلانی (%1p=) در دو گروه تجربی و کنترل تفاوت معنادار مشاهده شد. نتیجه‌گیری: هشت هفته تمرینات منتخب تعادلی - اصلاحی می‌تواند عملکرد حرکتی دانش­آموزان کم‌توان­ ذهنی مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی را بهبود بخشد؛ بنابراین به مربیان و معلمان ورزش توصیه می‌شود از این تمرینات جهت بهبود عملکرد حرکتی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی استفاده کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of eight-week selected correction-balanced training on motor performance of intellectual disability students with developmental coordination disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Inactivity in the people with intellectual disability leads to their impaired motor function. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of eight weeks of selected corrective-balanced training on motor function of the intellectually disabled students with developmental coordination disorder. Methods: This study was a randomized clinical trial with pretest-posttest design. The statistical population of this study included 23 educable intellectually disabled boy student with developmental coordination disorder. They were randomly assigned to two groups of experimental (N=12, average age: 15.75 ± 1. 21 years) and control (N=12, average age: 16.73 ± 1.34 years). Written informed consent forms were obtained from the parents of the students. The experimental group performed the training for eight weeks. In order to assess the flexibility, gait speed, muscular endurance, muscle strength and coordination of the participants, sit and reach, 50-foot walking, sit ups, and timed chair rising tests were used. To analyze the results of this study, dependent-t test and covariance analysis were used at significance level of p≤0.05. Results: The results of this study showed a significant difference the two groups in terms of flexibility (p = 0.01), gait speed (p = 0.006), muscular endurance (p = 0.01), muscle strength and coordination (p = 0.01). Conclusion: The results of this study showed that eight weeks of corrective-balanced training can improve motor function in intellectually disabled students with developmental coordination disorder. Therefore, sports trainers and teachers are advised to use these exercises to improve the motor function of intellectually disabled students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید ذوالقدر | hamid zolghadr
Faculty of physical education and sport sciences, university of guilan, Rasht
گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

پریسا صداقتی | parisa sedaghati
Faculty of physical education and sport sciences, university of guilan, Rasht
گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

حسن دانشمندی | hassan daneshmandi
Faculty of physical education and sport sciences, university of guilan, Rasht
گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران


نشانی اینترنتی http://cmja.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-917-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2741/article-2741-2050178.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر موارد
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات