، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۳۵۰۴-۳۵۱۶

عنوان فارسی بررسی تأثیرآوای قرآن کریم بر اضطراب ناشی از آزمون آسکی در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی خمین
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اضطراب امتحان یک عامل بازدارنده در پیشرفت تحصیلی دانشجویان است. آزمون بالینی با ساختار عینی یکی از روشهای ارزیابی میزان تحقق اهداف آموزشی دانشجویان گروه پزشکی است ولی یکی از معایب آن ایجاد اضطراب است هدف این تحقیق، سنجش تأثیر آوای قرآن کریم بر اضطراب ناشی از آزمون اسکی در دانشجویان دانشکدۀ علوم پزشکی خمین است. مواد و روش­ها: این پژوهش نیمه‌تجربی دوگروهی در سال 1396 در دانشکدۀ علوم پزشکی خمین انجام شد. آزمودنی‌ها 70 نفر از دانشجویان شاغل به تحصیل در نیمسال اول رشته‌های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری بودند. دانشجویان هر کلاس به شکل تصادفی ساده به دو گروه تقسیم شدند. همۀ دانشجویان در روز امتحان، رضایت‌نامۀ آگاهانه و پرسش‌نامۀ اضطراب اشپیل‌برگر را تکمیل کردند. سپس، برای هرکدام از افراد گروه مورد، به‌صورت جداگانه 30 دقیقه قبل از برگزاری آزمون آسکی، آوای قرآن با MP3 Player پخش شد. در گروه کنترل هیچ مداخله‌ای انجام نشد. درنهایت، پرسش‌نامه پس از 10 دقیقه‌ تکمیل شد و نتایج آن با آزمون‌های تی زوجی و تی مستقل تجزیه ‌و تحلیل شد. یافته­ها: میانگین نمره اضطراب آزمودنی ها، قبل از مداخله7/30±46/91 بود و دو گروه اختلاف معنی داری نداشتند(0/482p=). با اجرای مداخله، نمره اضطراب امتحان در گروه مطالعه کاهش یافت(7/56±38/82)  ولی این کاهش از لحاظ آماری معنی دار نبود(0/017p=). نتیجه­گیری: پخش آوای قرآن کریم نمرۀ اضطراب امتحان دانشجویان گروه پزشکی را کاهش داد و آن را از سطح متوسط به بالا به سطح متوسط به پایین رساند ولی این کاهش، معنی‌دار نبود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of Holy Quran on anxiety caused by the OSCE in Khomein University of medical sciences students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Test anxiety is a factor interfering with academic achievement of students. Objective Structured Clinical Evaluation (OSCE) is one of the best methods for evaluating medical students' achievement, but one of its disadvantages is creating anxiety. This study aims to investigate the effect of listening to Holy Quran recitation on the anxiety caused by OSCE in students of Khomein University of Medical Sciences. Methods: This quasi-experimental research was conducted in Khomein University of Medical Sciences in 2017 with two groups. 70 students studying nursing, operating room technician and anesthesia in this university participated in this study. They were randomly assigned to two groups of intervention and control. In the test day, Spielberger State-Trait Anxiety Inventory (STAI) were completed by all the participants. Then, before performing OSCE in the intervention group, a part of Holy Quran recitation was broadcasted through MP3 Player device for 30 minute. The control group received no intervention. Finally, the same questionnaire was filled in again by the two groups and the data were analyzed through independent and paired t-tests. Results: The average anxiety score of the participants was 46.91±7.30 and the two groups were significantly different (p=0.482). The results of this study suggested that the intervention in the intervention group reduced the test anxiety (38.82 ± 7.56), but this difference was not significant (p=0.017). Conclusion: The results of this study showed that listening to Holy Quran recitation reduced the test anxiety score from the high level to the moderate level, but this reduction was not significant
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسن جعفری پور | Hasan Jafaripour
, MA in Islamic Studies, Department of Islamic Studies, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran.
، کارشناس ارشد معارف اسلامی، گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.

حمید مومنی | Hamid Momeni
MA in Nursing, Department of Nursing, Khomein University of Medical Sciences, Khomain, Iran.
گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی خمین، خمین، ایران.

اشرف صالحی | Ashraf Salehi
, MA in Nursing, Department of Nursing, Khomein University of Medical Sciences, Khomain, Iran.
، کارشناس ارشد پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی خمین، خمین، ایران.

بهمن توان | Bahman Tavan
, MA in Islamic Studies, Department of Islamic Studies, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran.
، کارشناس ارشد معارف اسلامی، گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.

اسداله محمودی | Asadolah Mahmoodi
, PhD in Islamic Studies, Department of Islamic Studies, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran.
، دکتری معارف اسلامی، گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.


نشانی اینترنتی http://cmja.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-311-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2741/article-2741-2050195.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده طب سنتی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات