، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۴۷۱-۴۸۰

عنوان فارسی مقایسه تاثیر آوای قرآن و آوای موسیقی بر اضطراب امتحان دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اضطراب امتحان مشکل شایعی در میان دانشجویان و دانش­آموزان است. به کار بردن آوای موسیقی، به عنوان یکی از راهبردهای مقابله با اضطراب می­تواند باعث پیشرفت و بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان شود. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر آوای قرآن و موسیقی بر اضطراب امتحان دانشجویان انجام شده است. مواد و روش­ها: در یک مطالعه نیمه­تجربی با طرح دو گروهی و با روش پیش­آزمون و پس­آزمون، 60 نفر دانشجوی نیمسال اول دانشکده پیراپزشکی بوشهر در سال 1391 مورد مطالعه قرار گرفتند. با روش سرشماری و به شیوه تصادفی ساده، دانشجویان به دو گروه مساوی «قرآن و موسیقی» تقسیم شدند. آزمودنی­های گروه قرآن، آیه ­ الکرسی را با ترتیل منشاوی و آزمودنی­های گروه موسیقی، «موسیقی ملایم بی­کلام از مجموعه سکرت گاردین» را با نوازدگی رلف­لولند گوش دادند. مدت زمان گوش دادن هر دو گروه 15 دقیقه از طریق اسپیکر و به صورت هم­زمان بود. هر دو گروه، پیش از آزمون و پس از آن پرسش­نامه «حالت» اشپیل­برگر را تکمیل کردند. نتایج به دست به وسیله تی زوجی و تی مستقل و نرم­افزار spss محاسبه گردید. یافته­ها: میانگین اضطراب امتحان، پس از مداخله در گروه قرآن کریم و موسیقی به ترتیب (41/3 ± 27/35) و (50/6 ± 67/43) به دست آمد که این اختلاف از لحاظ آماری معنادار بود( 05/0 > P ). مقایسه بین گروهی نشان داد در گروه قرآن کریم، اضطراب امتحان نسبت به گروه موسیقی کاهش قابل توجّهی داشته است و از نظر آماری این تفاوت معنادار بود ( 05/0 > P ).نتیجه­گیری: گوش دادن به آوای موسیقی مانند آوای قرآن کریم، قبل از امتحان، شیوه مؤثری برای کاهش اضطراب امتحان دانشجویان است . ولی آوای قرآن کریم در کاهش اضطراب امتحان مؤثرتر از آوای موسیقی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب امتحان، آوای قرآن کریم، آوای موسیقی، دانشجو

عنوان انگلیسی A comparative Study on the Effects of Holly Quran and Music Sound on Student,s Text Anxiety
چکیده انگلیسی مقاله Introduction : Test anxiety is a common problem among school and university students.Music sound as well as stress management strategies can be effective on students success and academic achievement . The aim of this study was to compare between the effects of Quran and music sounds on decreasing test anxiety among premedical students. Methods: In a quasi – experimental study on two groups with pretest – post test design, 60 semester premedical students were selected through census method and randomly divided into two groups of Quranic and music. The Quranic group listened to Ayatolkorsi surah by Menshavi and the music group to quiet music of secret garden by Rolf Lovland about 15 minutes with a speaker. Then, the two groups completed Spilburger questionnaire. The result was analyzed by SPSS through paired T test and independent T tests . Results: The mean of test anxiety in post test in the Quranic group and the music group was respectively(35/27± 3/41) and( 43/67±6/50). This differences statistically were significant (P< 0/05). The comparison between the two groups shows that mean test anxiety in Quranic group significant decreased and the differences was staticallity significant( , p< 0.05). Conclusion: Listening to the both Quranic sound and music sound before test is effective to decrease test anxiety among students, but the results show that Quran sound is more effective.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Test anxiety, Quran sound, Music sound, Student

نویسندگان مقاله معصومه معصومی | Masoumeh masoumy
Instructor, Department of Operation Room, School of Allied Health Sciences, Busheher University of Medical Sciences, , Iran, Bushehr
دانشکده پیراپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، ایران، بوشهر

مهستی گنجو | Mahasti Ganjou
Boushher universty of medical science
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

زهرا اکبری | Zahra Akbari
Boushher universty of medical science
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر


نشانی اینترنتی http://cmja.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-187-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2741/article-2741-2050367.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر موارد
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات