|
، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۱۳۵-۱۴۷
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر دعای توسل بر سلامت روان دانشجویان سال دوم دانشکده پرستاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: سلامت روانی به عنوان یکی از مهم ترین عوامل مؤثر در ارتقاء و تکامل انسان ها به ویژه در دانشجویان از اهمیت بسیاری برخوردار است . مطالعات نشان میدهد که درصدهای متفاوتی از دانشجویان مبتلا به انواع اختلالات و مشکلات روان شناختی می باشند. هدف از این پژوهش، تاثیر دعای توسل بر سلامت روان دانشجویان پرستاری سال دوم دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد. مواد و روش ها: مطالعه حاضر نیمه تجربی در دو گروه به روش پیش آزمون - پس آزمون است. کلیه دانشجویان پرستاری سال دوم (58 نفر) با شیوه سرشماری در این پژوهش شرکت کردند و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمون (31 نفر) و کنترل (27 نفر) قرار گرفتند. پرسشنامه سلامت عمومی 28 سؤالی( GHQ-28 ) برای جمع آوری داده ها استفاده شد. در مرحله مداخله در گروه آزمون؛ قرائت دعای توسل دو بار در هفته به مدت 4 هفته انجام شد. سلامت روان دو گروه در مرحله قبل و یک ماه پس از مداخله سنجیده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار 16 SPSS و آزمون های میانگین، انحراف معیار، تی زوجی و مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج آزمون آماری t زوجی نشان داد که در گروه آزمون، در مقایسه مرحله قبل و بعد، میانگین نمره کل سلامت روان اختلاف معناداری نداشته است (19/0 = p)؛ اما در مقایسه میانگین نمرات در زیر مقیاس اضطراب و افسردگی تفاوت معناداری وجود داشت (05/0> p ). در حالیکه نتایج آزمون آماری t زوجی در گروه کنترل نشان داد که در نمره کل سلامت روان و زیر مقیاس های مربوط به آن اختلاف معناداری بین مراحل قبل و بعد وجود نداشت (05/0 < p ). نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش مبنی بر تاثیر دعای توسل بر سلامت روان در زیرمقیاس های اضطراب و افسردگی پیشنهاد می شود پژوهش هایی با برنامه نظارتی مستقیم بر قرائت دعا و در گروه های دسته جمعی به منظور اضافه نمودن به یافته ها انجام دهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
دانشجوی پرستاری، دعا، سلامت روان |
|
عنوان انگلیسی |
Effect of Tavassol prayer on mental health of second year nursing students of School of Nursing |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Mental health is one of the most important factors in the promotion and development of people, especially in students. Studies show that there are different percentages of students with a variety of disorders and psychological problems. The purpose of this study is the effect of prayer on mental health of nursing students in the second year. Methods: This is quasi-experimental study with two groups of pre-post test method. All second year nursing students (n=58) with census methods were randomly assigned to two groups of intervention (n = 31) and control (n = 27) group. General Health Questionnaire (GHQ-28) was used for data collection. In the intervention group, Tavassol prayer was recite twice a week for 4 weeks. Mental health was assessed before and one month after intervention for two groups. Data analyzed using SPSS ver16software and tests of mean, standard deviation, paired and independent t-tests. Results: the paired t test determined that there was no significant difference in scores of mental health before and after intervention in the intervention group(P=0.19).But determined significant differences in rates of mental health before and after the intervention group for anxiety and depression scale (P< 0.05).the paired t test determined that there was no significant difference in scores of mental health before and after intervention in the control group (p>0.05). Conclusion: Tavassol Prayer had an impact on the mental health in anxiety and depression subscales it is suggested that interested researchers do studies with direct supervision on reciting prayers in the groups in order to add to the findings. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
mental health, nursing student, prayer |
|
نویسندگان مقاله |
مولود فرمهینی فراهانی | Moloud Farmahini Farahani Arak Medical Sciences University, Arak, Iran. کارشناسی ارشد پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
زهره قمری زارع | Zohre Ghamari zare Nursing Department, Islamic Azad University, Qom Branch, Qom,Iran ، گروه پرستاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران
مجتبی قربانی | Mojtaba Ghorbani Tehran University of Medical Sciences دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
زهرا پورفرزاد | Zahra purfarzad Nursing Department, Arak Medical Sciences University, Arak, Iran. کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://cmja.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-7-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2741/article-2741-2050393.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|