روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۵، شماره ۳، صفحات ۲۳۶-۲۴۹

عنوان فارسی اثربخشی بازی‌درمانی کودک‌محور بر مشکلات رفتاری درونی‌سازی و برونی‌سازی‌شده کودکان با آسیب فلج مغزی
چکیده فارسی مقاله اهداف پژوهش حاضر با هدف اثربخشی بازی‌درمانی کودک‌محور بر مشکلات رفتاری درونی‌سازی و برونی‌سازی‌شده کودکان با آسیب فلج مغزی، صورت گرفته است.  مواد و روش ها پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون و پی‌گیری بود و از طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون و پی‌گیری استفاده شد. جامعه آماری، تمامی کودکان 8-6 سال با آسیب فلج مغزی مرکز توان‌بخشی رفیده واقع در شهر تهران بود. برای انتخاب نمونه تعداد 30 کودک با آسیب فلج مغزی به صورت دردسترس و تصادفی در دو گروه 15‌نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. مشکلات رفتاری با آزمون سیاهه رفتار کودک در پیش‌آزمون و پس‌آزمون و پی‌گیری سنجیده شد. بازی‌درمانی کودک‌محور به مدت 16‌جلسه، دو ‌‌بار در هفته بر روی گروه آزمایش انجام شد. با گذشت سه ماه از مداخله بازی‌درمانی کودک‌محور، آزمون پی‌گیری برای بررسی تداوم، تثبیت و تعمیم نتایج حاصل از مداخله اجرا شد. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیره با اندازه‌گیری مکرر تجزیه و تحلیل شد.  یافته ها در مرحله پس‌آزمون، بازی‌درمانی کودک‌محور بر کاهش اضطراب، افسردگی، قانون‌شکنی و پرخاشگری کودکان با آسیب فلج مغزی، به صورت معنادار و اثربخش و در مقایسه با یافته‌های مرحله پیش‌آزمون باثبات بود.  نتیجه گیری با توجه به تفاوت معنادار بازی‌درمانی کودک‌محور در کاهش مشکلات رفتاری درونی‌سازی و برونی‌سازی‌شده کودکان با آسیب فلج مغزی مؤثر است و نتایج این تحقیق را در مراکز نگهداری، درمانی و خدماتی مختص کودکان با آسیب فلج مغزی می‌توان به کار برد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی‌درمانی، مشکلات رفتاری، فلج مغزی

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Child-Centred Play Therapy on Internalization and Extrapolation Behavioral Problems in Children With Cerebral Palsy
چکیده انگلیسی مقاله Objectives This study examined the effectiveness of Child-Centered Play Therapy (CCPT) on the internalized and externalized behavioral problems of children with Cerebral Palsy (CP).  Methods This was a quasi-experimental with a pre-test, post-test and a follow-up design. The study population consisted of all 6-8 years old children with CP in Rafideh Rehabilitation center in Tehran, Iran. Thirty children with CP were randomly divided into two groups of control (n=15) and experimental (n=15). Behavioral problems were measured using Child-Behavior Inventory Test in pre-test, post-test and follow-up phases. CCPT was performed for 16 sessions twice a week in the experimental group. After three months of CCPT intervention, the follow-up test was conducted to examine the continuity, consolidation, and generalization of the intervention results. The obtained data were analyzed by repeated-measures Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA). Results In the post-test phase, CCPT had significant effect on reducing anxiety, depression, offense, and aggression of the children with CP compared to the pre-test scores.  Conclusion Given the significant effect of CCPT on reducing the internalized and externalized behavioral problems of children with CP, the results can be used in the pediatric care centers for these children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Play Therapy, Problem behavior, Cerebral palsy

نویسندگان مقاله یاسمن شهریاری | Yasaman Shahriari
Deparment of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences (SLHSS), Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایران.

سوگند قاسم زاده | Sogand Ghasemzadeh
Deparment of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Science, University of Tehran, Tehran, Iran.
گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

سمیرا وکیلی | Samira Vakili
Deparment of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences (SLHSS), Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2841-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی و روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات