|
، جلد ۲۴، شماره ۴، صفحات ۲۵۵-۲۶۲
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش مشارکتی زایمان ایمن بر اساس الگوی باور بهداشتی بر تمایل خانم های نخست باردار به انتخاب روش زایمان طبیعی |
|
چکیده فارسی مقاله |
اهداف: این مطالعه با هدف اثربخشی آموزش مشارکتی زایمان ایمن بر اساس الگوی باور بهداشتی برتمایل خانمهای نخست باردار به انتخاب روش زایمان طبیعی انجام شد. مواد و روش ها: در این کارآزمایی در عرصه با استفاده از نمونهگیری خوشهای 100 نفر از زنان نخست باردار واجد شرایط از بین دو مرکز سلامت جامعهی شهر گناباد انتخاب و بطور تصادفی به یکی از دو گروه آزمون و شاهد تخصیص یافتند. گروه آزمون یک برنامهی آموزشی در مورد زایمان ایمن که بر اساس الگوی باور بهداشتی تدوین شده بود را دریافت نمودند و گروه شاهد آموزشهای روتین مراکز سلامت جامعه را دریافت کردند. پرسشنامهی سنجش سازههای الگوی باور بهداشتی و خودکارآمدی زایمان و روش زایمان انتخابی، قبل و یکماه پس از مداخلهی آموزشی توسط آزمودنیها تکمیل شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخهی 16 و در نظر گرفتن سطح اطمینان 95% تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین و انحراف معیار سن واحدهای پژوهش 35/4 ± 26/24 سال و میانگین و انحراف معیار سن بارداری در زمان مطالعه32/3 ± 38/27 هفته بود. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که پس از مداخلهی آموزشی دو گروه از نظر میانگین نمره آگاهی از روشهای زایمان (0.0001>p)، خودکارآمدی ادراک شده (0.047=p) و سازههای حساسیت درک شده (0.001=p)، شدت درک شده (0.0001>p) و منافع درک شده (0.010 =p) اختلاف آماری معنیدار داشتند، اما نتایج این آزمون اختلاف معنیداری را در میانگین نمرهی موانع درک شده پس از مداخله بین دو گروه نشان نداد (0.404=p). آزمودنیها در گروه آزمون بطور معنیداری زایمان طبیعی را بیشتر از سزارین انتخاب کرده بودند (0.003=p). نتیجه گیری: نتایج کلی این مطالعه نشان داد که آموزش مشارکتی زایمان ایمن بر اساس الگوی باور بهداشتی باعث افزایش معنیداری در انتخاب روش زایمان طبیعی میشود. لذا پیشنهاد میشود که در دورههای آموزشی دوران بارداری از این الگوی آموزش بهداشت جهت ترویج زایمان طبیعی استفاده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
زایمان ایمن، الگوی باور بهداشتی، زایمان طبیعی، سزارین. |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of an Educational Program Based on Health Belief Model Regarding Safe Childbirth on Selected Delivery Mode Among Pregnant Women |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aims: This study aimed to assess the effect of educational program based on health belief model regarding safe childbirth on selected delivery mode among pregnant women. Material and methods: In this field trial 100 pregnant women had participated who were selected by cluster sampling method from several community health centers in Gonabad city. The subjects randomly allocated to one of intervention or control group. Intervention group received an educational program regarding safe childbirth based on health belief model. Control group received routine educations provided in community health centers. All subjects fulfilled the health belief, self-efficacy questionnaires and detected the mode of delivery before and one month after intervention. Data were analyzed using SPSS version 16 considering p< 0.5 as statistically significant. Findings: Results showed that the mean and SD of age and gestational age of subjects were 27.38 ± 3.32 and 24.26± 4.35, respectively. One month after intervention two group were statically difference in term of Knowledge about modes of delivery (p< 0.0001), perceived self-efficacy (p=0.047), perceived sensivity (p=0.001), perceived severity (p< 0.0001), and perceived benefits (p=0.010). There was no difference between two groups in perceived barriers (p=0.404). Vaginal delivery were chosen more in intervention group (p=0.003). Conclusion: The educational programs based on health belief model improve the selection of vaginal delivery mode among pregnant women. We recommended using of health belief model for educational program in pregnant women. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
نرجس بحری | N. Bahri Department of Midwifery, Faculty of Medicine, Social Development & Health Promotion Research Center, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran گروه مامایی، مرکز تحقیقات توسعهی اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
رقیه رحمانی | R. Rahmani Department of Midwifery, Faculty of Medicine, Social Development & Health Promotion Research Center, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran گروه مامایی، مرکز تحقیقات توسعه ی اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
مهدی مشکی | M. Moshki Department of Health Education and Promotion, School of Health; Social Development & Health Promotion Research Center, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت؛ مرکز تحقیقات توسعه ی اجتماعی و ارتقای سلامت،دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
الهه بنفشه | E. Banafshe Department of Midwifery, Faculty of Medicine, Social Development & Health Promotion Research Center, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran گروه مامایی، مرکز تحقیقات توسعهی اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
معصومه امیری دلویی | M. Amiridelui Department of Community and Mental Health, Faculty of Nursing, Social Development & Health Promotion Research Center, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran گروه پرستاری سلامت جامعه و روان، مرکز تحقیقات توسعهی اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-211-4&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201348.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
زنان |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|