|
، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۱۱۱-۱۱۸
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر نشخوار فکری پس رویدادی و اجتناب شناختی در دانش آموزان با نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی |
|
چکیده فارسی مقاله |
اهداف: مدل طرحوارههای هیجانی بر نقش ارزیابی و تفسیر هیجانات و راهبردهای تنظیم هیجان در اختلالات اضطرابی تأکید زیادی دارد. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر کاهش نشخوار فکری پسرویدادی و اجتناب شناختی در دانشآموزان با نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی صورت گرفت. مواد و روشها: طرح پژوهش بهصورت نیمهآزمایشی پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل میباشد. بدین منظور32 نفر از دانشآموزان دارای نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی با استفاده از نقطه برش پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور (SPIN) و مصاحبه بالینی غربال شدند و سپس بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. از پرسشـنامههای پــردازش پــسرویـدادی (PEPQ) و اجتناب شناختی (CAQ) برای گردآوری دادهها در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. گروه آزمایشی طی ده جلسه تحت مداخله با رویکرد طرحواره درمانی هیجانی قرار گرفت و گروه کنترل چنین مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از نسخه 23 نرمافزار آماری SPSS و روش تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: در مرحله پسآزمون، میانگین نمرات نشخوار فکری پسرویدادی و اجتناب شناختی در گروه آزمایش کاهش یافت و بعد از کنترل اثر نمرات پیشآزمون، بین دو گروه آزمایش و کنترل ازنظر این متغیرها تفاوت معنیداری مشاهده شد (001/0>p). نتیجهگیری: طرحواره درمانی هیجانی به دلیل تأکید بر نقش باورها و راهبردهای فرد درباره هیجانات میتواند بهعنوان مداخلهای مؤثر برای کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعی ازجمله نشخوار فکری پسرویدادی و اجتناب شناختی در افراد دارای نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هیجان، اضطراب اجتماعی، نشخوار، اجتناب. |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Emotional Schema Therapy on Decrease of Post-Event Rumination and Cognitive Avoidance in People With Clinical Symptoms of Social Anxiety |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aims: The emotional schema model emphasizes on evaluation and interpretation of emotions and emotion regulation strategies. This study aimed to determine the effectiveness of Emotional Schema Therapy (EST) on decrease of Post-event rumination and cognitive avoidance in people with clinical symptoms of social anxiety. Materials & Methods: This is a semi-experimental study with a pretest-posttest control group. For this purpose, 32 students with clinical symptoms of social anxiety were screened with the cut-off point of the Social Phobia Inventory (SPIN) and clinical interviews and were randomly assigned to experimental and control groups. The Post Event Processing Questionnaire (PEPQ) and Cognitive Avoidance Questionnaire (CAQ) were used to collect data in two conditions (pretest and posttest). Experimental group experienced 10 weeks of emotional schema therapy, while the control group received no treatment. Data were analyzed using SPSS software (ver 23) and Multivariate Analysis Of Covariance (MANCOVA). Findings: The average of post-event rumination and cognitive avoidance were reduced in the experimental group in posttest. After controlling the effect of pre-test scores, there were significant differences between the test and control groups in terms of all variables (p< 0.001). Conclusion: Emotional Schema Therapy due to the emphasis on the role of the individual beliefs and strategies about emotions can be used as an effective intervention in order to reduce symptoms of social anxiety, for example the Post-event rumination and cognitive avoidance in the people with clinical symptoms of social anxiety. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
عزت اله قدم پور | E. Ghadampour Psychology Department, Literature & Humanities Faculty, Lorestan University , Khorramabad, Iran. دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
نسرین السادات حسینی رمقانی | N. Hosseini Ramaghani Psychology Department, Literature & Humanities Faculty, Lorestan University, Khorramabad, Iran. دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، ایران.
سمیه مرادی | S. Moradi Educational Sciences Department, Literature & Humanities Faculty, Lorestan University, Khorramabad, Iran. دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، ایران.
سیده خدیجه مرادیانی گیزه رود | KH. Moradiyani Gizeh Rod Psychology Department, Literature & Humanities Faculty, Lorestan University, Khorramabad, Iran. دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، ایران.
کبری عالی پور | K. Alipour Psychology Department, Literature & Humanities Faculty, Lorestan University, Khorramabad, Iran. دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2581-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201373.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
بهداشت روان |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|