، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۱۳۲-۱۳۸

عنوان فارسی مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر انجام خودآزمایی پستان در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی
چکیده فارسی مقاله اهداف: معاینه ماهیانه پستان یکی از راههای تشخیص زودرس سرطان پستان است. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در ارتقاء خودآزمایی  پستان زنان شهر گناباد انجام شد. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر یک کارآزمایی در عرصه  است که تعداد 140 زن متاهل 49-20 ساله شهر گناباد به تصادف در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. نیازهای آموزشی استخراج و برنامه آموزشی تدوین و در 5 جلسه ارائه گردید. رفتار خودآزمایی  پستان با استفاده از سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده قبل، بلافاصله و3 ماه بعد از آموزش بررسی شد. داده ها با نرم افزار IBMSPSS  نسخه 20 و با استفاده از آزمون های آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات، تی استودنت و تحلیل واریانس چند متغیره در سطح معنی داری 05/0 تجزیه وتحلیل شد. یافته‌ها: میانگین سنی نمونه ها 69/6±27/37 سال بود. پس از مداخله، میانگین نمره مهارت خودآزمایی از 89/17 به 26/18  افزایش یافت و میانگین امتیازات سازه های تئوری در گروه مداخله به صورت معنی داری افزایش یافت (001/0>p) و تداوم اثر مداخله آموزشی 3 ماه بعد نیز قابل مشاهده است. ولی این تغییرات در گروه شاهد معنی دار نبود (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرطان پستان، خودآزمایی پستان ، تئوری رفتار برنامه ریزی شده

عنوان انگلیسی The Impact of Educational Intervention Based on Theory of Planned Behavior in Breast Self-Examination of Women Referred to Health Centers
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Monthly breast self-examination (BSE) is one method for early detection of breast cancer. The aim of this study was to determine the effect of educational intervention based on the theory of planned behavior in promoting BSE of women in Gonabad, IRAN. Materials & Methods: In this clinical trial study, 140 married women aged 20–49 years from Gonabad were chosen randomly and divided into control and experimental groups. Educational needs were determined and the curriculum was developed and presented in 5 sessions. BSE behavior was studied using the constructs of planned behavior theory before, immediately and 3 months after training. Data were analyzed by SPSS version 20, using  ANOVA, T-test student, Chi-square and multivariate analysis of variance and significant level was set at α=05.0 Findings: The mean age of the subjects was 37.27 ± 6.69 years. After intervention, the average score of BSE skill increased from 17.89 to 18.26 and the mean scores of theoretical constructs in the intervention group increased significantly (P< 0.001). The effect of the educational intervention was evaluated three months later, but changes were not significant in the control group (P>0.05). Conclusion: This study showed that educational intervention based on the theory of planned behavior was effective in promoting BSE behaviors. Therefore, it is recommended that educational interventions to be designed specifically for and consistent with the constructs of the theory of planned behavior.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد مطلبی | M. Matlabi
Assistant Professor in Health Education and Promotion, Department of Health Education and Promotion, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran.
استادیار گروه بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.

عبدالجواد خواجوی | A. Khajavi
Assistant Professor in Health Education and Promotion, Department of Health Education and Promotion, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran.
استادیار گروه بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.

فریبا عسکری | F. Askari
Ph.D. Student of Reproductive Health, Department of Midwifery and Nursing, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran.
دانشجوی دکتری بهداشت باروری، دانشکده مامایی و پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.

مریم صابری | M. Saberi
MSc in Health Education and Promotion, Department of Health Education and Promotion, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran.
مربی گروه بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.


نشانی اینترنتی http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2355-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201376.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده زنان
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات