|
، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۱۷-۲۲
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر آموزش همتا بر کیفیت زندگی میانسالان مبتلا به دیابت نوع دو |
|
چکیده فارسی مقاله |
اهداف: دیابت، شایعترین بیماری متابولیک در انسان است. مهمترین روش پیشگیری از عوارض آن، خودمراقبتی است. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش همتا بر کیفیت زندگی میانسالان مبتلا به دیابت نوع دو بود. مواد و روشها: این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل در بین 80 نفر از بیماران دیابتی نوع دو مراجعهکننده به کلینیک دیابت 22بهمن وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 1395 انجام شد. این افراد بهروش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند (هر گروه 40 نفر). ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و بیماری و پرسشنامه کیفیت زندگی بیماران دیابتی (DQOL) بود. پژوهش طی سه مرحله کلی انجام شد: در مرحله اول (قبل از مداخله) همتایان توسط پژوهشگر طی چهار جلسه آموزش دیدند. در مرحله دوم (مداخله) کیفیت زندگی بیماران قبل از آموزش سنجیده شد، سپس گروه مداخله توسط همتایان طی سه جلسه آموزش دید. گروه کنترل نیز آموزش روتین بخش را دریافت نمود. در مرحله سوم (یک ماه بعد) کیفیت زندگی بیماران گروه مداخله و کنترل سنجیده شد. دادهها بهکمک نرمافزار SPSS 20 و توسط آزمونهای مجذور کای، دقیق فیشر، T مستقل، T زوجی، منویتنی یو و ویلکاکسون مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین نمرات کیفیت زندگی در گروه مداخله با کنترل قبل از آموزش اختلاف معنیداری نداشت (05/0p>). پس از آموزش، میانگین کیفیت زندگی گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل بهطور معنیداری افزایش یافت (001/0p<). نتیجهگیری: آموزش همتا باعث بهبود کیفیت زندگی میانسالان مبتلا به دیابت نوع دو میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
گروه همتا، کیفیت زندگی، میانسالان، دیابت نوع دو |
|
عنوان انگلیسی |
Effects of Peer-education on Quality of Life in Adults with Type 2 Diabetes |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aims: Diabetes is the most prevalent metabolic disease in human being. Self-care is the most important way of preventing complications. This study aimed at investigating the effects of peer-education on quality of life in adult patients with type 2 diabetes. Materials & Methods: This semi experimental study was conducted at a diabetes clinic affiliated to Gonabad University of medical sciences, Iran in 2017 among 80 patients with type 2 diabetes. Patients were selected based on available sampling method, and they were randomly divided into two groups, namely intervention and control (40 patients each group). The data of all patients were collected by demographic and disease information questionnaire and diabetic patient quality of life (QOL) questionnaire. The present study was carried out in three main steps: In the first step (before intervention), peers were trained by the researcher during four sessions. In the second step (intervention), quality of life of patients was assessed before training; then, patients in intervention group were trained and instructed during three sessions; the control group received the usual instruction, too. In the third step (one month later), quality of life of patients in both groups was assessed. The data were analyzed by SPSS statistics software Version 20, using Chi-square, Fisher, independent t test, paired t test, Mann-Whitney U, and Wilcoxon. Findings: The mean scores of quality of life in intervention group did not have any significant difference with control group before instruction (p>0.05). After instruction, the mean scores of quality of life in the intervention group compared with the control group increased significantly (p< 0.001). Conclusion: Peer education improves quality of life in adult patients with type 2 diabetes. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
میثم محسنی خواه | M. Mohsenikhah “Student Research Committee” and “Community & Mental Health Nursing Department, Nursing & Midwifery Faculty”, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
رضا اسماعیلی | R. Esmaili “Social Development & Health Promotion Research Center” and “Public Health Department, Health Faculty”, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
جهانشیر توکلی زاده | J. Tavakolizadeh Basic Sciences Department, Medicine Faculty, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran گروه علوم پایه، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
محمد خواصی | M. Khavasi Nursing Department, Nursing Faculty, Abadan University of Medical Sciences, Abadan, Iran گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران
میترا جرس | M. Jaras “Student Research Committee” and “Community & Mental Health Nursing Department, Nursing & Midwifery Faculty”, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
علی دلشاد نوقابی | A. Delshad Noghabi Community & Mental Health Nursing Department, Nursing & Midwifery Faculty, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran گروه پرستاری سلامت جامعه و روان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-7-3&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201384.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پزشکی داخلی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|