، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۴۱-۴۶

عنوان فارسی تاثیر مداخله آموزشی- حمایتی مبتنی بر الگوی خودمراقبتی اورم بر اضطراب زنان نخست‌باردار
چکیده فارسی مقاله اهداف: وجود اﺿﻄﺮاب‌ در دوران بارداری، ﺳﻼﻣﺖ مادر و جنین را ﺗﺤﺖ تاﺛﻴﺮ ﻗﺮار ﻣﻲدهد. مطالعات نشان می‌دهند که مداخلات آموزشی می‌توانند در پیشگیری از اختلالات اضطرابی موثر باشند. هدف مطالعه حاضر، بررسی تاثیر مداخله آموزشی- حمایتی مبتنی بر الگوی خودمراقبتی اورم بر اضطراب زنان نخست‌باردار بود. مواد و روش‌ها: در این پژوهش کارآزمایی بالینی یک‌سوکور، 60 زن نخست‌باردار با سن بارداری 34-28 هفته که در سال 1394 به مراکز بهداشتی شهر مشهد مراجعه کرده بودند، به‌روش نمونه‌گیری خوشه‌ای هدفمند انتخاب شده و با روش تخصیص تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل (هر گروه 30 نفر) جای گرفتند. ابزار مطالعه، پرسش‌نامه مشخصات فردی و باروری و مقیاس اضطراب اشپیل‌برگر بود. در گروه آزمون برنامه آموزشی- حمایتی مبتنی بر مدل خودمراقبتی اورم در قالب 4 جلسه 60دقیقه‌ای اجرا شد. در هر دو گروه میزان اضطراب آشکار در ابتدا و یک هفته بعد از پایان مداخله اندازه‌گیری شد. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS 18 و توسط آزمون‌های مجذور کای، من‌ویتنی، T مستقل و T زوجی صورت گرفت. یافته‌ها: در مرحله قبل از مداخله، میانگین نمره اضطراب آشکار در دو گروه آزمون و کنترل اختلاف آماری معنی‌داری نداشت (793/0=p)، اما در مرحله بعد از مداخله، بین دو گروه تفاوت معنی‌دار مشاهده شد (0001/0=p). همچنین میانگین نمره اضطراب آشکار قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون اختلاف معنی‌داری داشت (006/0=p)، اما این اختلاف در گروه کنترل معنی‌دار نبود (086/0=p). نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی- حمایتی مبتنی بر الگوی خودمراقبتی اورم در کاهش اضطراب زنان نخست‌باردار در سه‌ماهه سوم بارداری موثر است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودمراقبتی، مدل اورم، اضطراب، زنان نخست‌باردار

عنوان انگلیسی Effect of the “Orem Self Care Model”-based Educational-Supportive Intervention on the Anxiety of Primigravidae
چکیده انگلیسی مقاله Aims: The health of mother and fetus might be affected by anxiety during pregnancy. Training interventions can prevent the anxiety disorders. The aim of the study was to investigate the effectiveness of the supportive-educational intervention based on Orem self-care model on the anxiety of primigravidae. Materials & Methods: In the single-blind clinical trial study, sixty 28- to 34-week pregnant women in their first pregnancy, referred to the health centers of Mashhad, were studied in 2015. The subjects, selected via purposeful cluster sampling method, were randomly divided into two 30-person groups including experimental and control groups. Data was collected by demographic and pregnancy questionnaires and Spielberger anxiety scale. Four 60-minute supportive-educational program sessions were conducted based on Orem self-care model in experimental group. The manifest anxiety was measured in both groups at the beginning of the conduction of the intervention and one week after the end of the intervention. Data was analyzed by SPSS 18 software using Chi-square, Mann-Whitney, independent T, and paired T tests.   Findings: Before the intervention, the mean scores of manifest anxiety in the groups were not significantly different (p=0.793). Nevertheless, after the intervention, the scores were significantly different (p=0.0001). In addition, the mean scores of manifest anxiety were significantly different before and after the intervention in experimental group (p=0.006). However, the difference was not significant in control group (p=0.086). Conclusion: Supportive-educational intervention based on Orem self-care model reduces anxiety in 3-month primigravidae. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ناهید شکوری | N. Shakouri
Student Research Committee, Pediatric & Newborn Department, Nursing & Midwifery School, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه کودک و نوزاد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

حجی محمد نوروزی | H.M. Noroozi
Medical & Surgical Department, Nursing & Midwifery School, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

طیبه ریحانی | T.
Pediatric & Newborn Department, Nursing & Midwifery School, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه کودک و نوزاد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

مهین تفضلی | M. Tafazoli
Midwifery Department, Nursing & Midwifery School, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

سید رضا مظلوم | S.R. Mazlom
Medical & Surgical Department, Nursing & Midwifery School, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2453-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201388.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده زنان
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات