، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۱۸۸-۱۹۲

عنوان فارسی مقایسه فراشناخت بدشکلی بدنی بر اساس ابعاد شخصیتی میان دو سیستم فعال‌ساز و بازداری رفتاری در نوجوانان
چکیده فارسی مقاله اهداف: تحولات دوره نوجوانی که از بحرانی­ترین دوره­های زندگی است، نوجوانان را مستعد گرایش به‌سمت مشکلات روان‌شناختی گوناگون می‌کند. هدف پژوهش حاضر، بررسی ابعاد فراشناخت بدشکلی بدنی براساس ابعاد شخصیتی بین سیستم فعال­ساز رفتاری و بازداری رفتاری در نوجوانان بود. ابزار و روش­ها: در این پژوهش توصیفی از نوع پس‌رویدادی (علّی/مقایسه­ای) در سال 1394، 60 دانش­آموز دختر و پسر مقطع متوسطه سطح شهر اراک به‌صورت نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. نمونه‌ها با توجه به نمرات استاندارد در مقیاس سیستم­های مغزی/رفتاری در 4 گروه 15نفره قرار گرفتند؛ سیستم فعال­ساز رفتاری بالا (HBAS)، سیستم فعال‌ساز رفتاری پایین (LBAS)، سیستم بازداری رفتاری بالا (HBIS) و سیستم بازداری رفتاری پایین (LBIS). سپس پرسش‌نامه بدشکلی بدنی در اختیار آنان قرار داده شد تا پاسخ دهند. داده­ها توسط آزمون‌های تحلیل واریانس چندمتغیره، تحلیل واریانس تک‌متغیره و تعقیبی شفه تحلیل شدند. یافته­ها: میانگین نمرات چهار گروه در ابعاد فراشناخت بدشکلی بدنی تفاوت معنی‌داری را با یکدیگر نشان دادند (001/0p<)؛ در مولفه راهبردهای کنترل فراشناختی، گروه LBIS در مقایسه با گروه‌های شخصیتی دیگر نمره پایین­تری داشت. در مولفه­ عینیت‌بخشیدن به افکار افراد، گروه شخصیتی LBIS در مقایسه با گروه‌های LBAS و HBIS نمره پایین­تری را به‌دست آوردند. در مولفه باورهای مثبت و منفی فراشناختی، گروه HBAS و در مولفه رفتارهای ایمنی گروه HBIS نمره بالاتری داشتند (05/0p<). نویسنده: در مؤلفه باورهای مثبت و منفی فراشناختی گروه HBAS نمرات بالاتری داشته،  این مورد درست درج شده است، از راست به چپ مقایسه شده است.   نتیجه­گیری: فراشناخت بدشکلی بدنی تحت تاثیر صفات شخصیتی در هر دو سیستم فعال­ساز رفتاری و بازداری رفتاری قرار می‌گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of Body Dysmorphic Metacognition based on the Personality Dimensions between Two Behavioral Activation and -Inhibition Systems in Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Changes in adolescence stage, which is the most critical periods of life, predispose the adolescents towards various psychological problems. The purpose of this study was to evaluate the meta-cognitive aspects of body dysmorphic based on personality dimensions between Behavioral Activation System (BAS) and Behavioral Inhibition System (BIS) in adolescents. Instrument & Methods: In this retrospective (causal/comparative) descriptive study in ..., 60 male and female high school students of Arak City, Iran, were selected by multistage cluster sampling method. Samples were assigned to 4 groups of 15 individuals according to their standard scores in brain/behavior systems scale; High Behavioral Activation System (HBAS), Low Behavioral Activation System (LBAS), High Behavioral Inhibition System (HBIS) and Low Behavioral Inhibition System (LBIS). The body dysmorphic questionnaire was filled by all participants. Data were analyzed by multivariate analysis of variance, univariate analysis of variance and Scheffe tests. Findings: There were significant differences among 4 groups' scores in metacognitive physical deformity (p< 0.001); in metacognitive control strategies, the LBIS group had the lowest score in comparison with the other personality groups. In materialization of the minds of people, the LBIS personality group's score was lower in comparison with the HBIS and LBAS groups. The HBAS group had higher scores in positive and negative metacognitive beliefs and the HBIS group had higher score in safety behaviors (p< 0.05). Conclusion: Physical deformities metacognitive are affected by personality dimensions in both behavioral activation and inhibition systems.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سهراب امیری | S. Amiri
Psychology Department, Literature & Human Sciences Faculty, Urmia University, Urmia, Iran
گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران


نشانی اینترنتی http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2403-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201410.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت روان
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات