|
، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۲۱-۲۶
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی "آموزش تمرکز بر تکلیف" بر کاهش نشانگان اضطراب در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی |
|
چکیده فارسی مقاله |
اهداف: اختلال اضطراب اجتماعی اختلال شایعی است که مشخصه آن ترس پایدار از موقعیتهای اجتماعی و واکنشهای جسمانی و روانی شدید است. با توجه به میزان شیوع و تاثیرات این اختلال، درمانهای روانشناختی متعددی برای کاهش یا ازبینبردن آن پدید آمده است. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی تکنیک آموزش تمرکز بر تکلیف بر کاهش نشانگان اضطراب اجتماعی در افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی بود. مواد و روشها: در این پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل، 20 نفر از دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی دانشگاه شاهد در سال تحصیلی 94-1393 بهروش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش (آموزش تمرکز بر تکلیف) جایگزین شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه اضطراب اجتماعی و مصاحبه ساختاریافته بالینی بود. پروتکل درمانی تمرکز بر تکلیف در 5 جلسه یکساعته برای گروه آزمایش برگزار شد. تجزیه و تحلیل دادهها بهوسیله نرمافزار SPSS 16 و با استفاده از آزمون T مستقل صورت گرفت. یافتهها: میانگین نمرات دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیشآزمون در متغیر اضطراب اجتماعی و خردهمقیاسهای آن تفاوت معنیداری نداشت (05/0p>)، ولی در مقایسه تفاضل نمرات پیش- پسآزمون در متغیر اضطراب اجتماعی و خردهمقیاسهای اجتناب، ترس و ناراحتی فیزیولوژیایی بین دو گروه تفاوت معنیدار مشاهده شد (05/0p<). نتیجهگیری: تکنیک آموزش تمرکز بر تکلیف، بر کاهش نشانگان اضطراب اجتماعی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی موثر است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of “Task Concentration Training” in Reducing the Anxiety Symptoms in Individuals with Social Anxiety Disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aims: As a common disorder, the social anxiety disorder is characterized by the persistent fear of social situations and severe physical and mental reactions. Its prevalence and effect being noticed, different psychotherapy methods were raised to reduce or annihilate it. The aim of the study was to determine the effectiveness of task-concentration training technics on the social anxiety symptom reduction in persons with social anxiety. Materials & Methods: In the controlled pretest-posttest quasi-experimental study, 20 students with social anxiety disorder were studied in Shahed University in 2014-15 academic year. The subjects, selected via stepwise cluster sampling method, were randomly divided into two groups including control and experimental (task concentration training) groups. Data was collected using the social anxiety questionnaire and the structured clinical interview. Five one-hour task-concentration treatment sessions were conducted in experimental group. Data was analyzed by SPSS 16 software using independent T test. Findings: The mean scores of social anxiety and its sub-scales were not significantly different in experimental and control groups at the pretest stage (p>0.05). Nevertheless, the pretest-posttest differences of the scores of social anxiety and its subscales including avoidance, fear, and physiologic discomfort between the groups were significant (p< 0.05). Conclusion: The task-concentration training techniques reduce the social anxiety symptoms in persons with social anxiety disorders. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
کریم گل محمدی | K. Golmohammadi Clinical Psychology Department, Literature & Humanities Sciences Faculty, University of Shahed, Tehran, Iran گروه روانشناسی بالینی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
محمدرضا شعیری | M.R. Shairi Clinical Psychology Department, Literature & Humanities Sciences Faculty, University of Shahed, Tehran, Iran گروه روانشناسی بالینی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
محمدعلی اصغری مقدم | M.A. Asghari Moghaddam Clinical Psychology Department, Literature & Humanities Sciences Faculty, University of Shahed, Tehran, Iran گروه روانشناسی بالینی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2257-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201432.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
بهداشت روان |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|