، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۲۹۹-۳۰۶

عنوان فارسی تاثیر برنامه توانمندسازی بر خود‌کارآمدی مادران دارای کودک مصروع در زمینه‌های تطابق روانی، کسب حمایت و دریافت اطلاعات
چکیده فارسی مقاله اهداف: بیماری صرع از شایع‌ترین اختلالات عصبی در دوره کودکی است. در مورد کودکان مصروع، غالباً مادران نقش مراقب اصلی را بر ‌عهده دارند که فشارهای روانی زیادی را متحمل می‌شوند. هدف این مطالعه، بررسی تاثیر توانمندسازی بر خود‌کارآمدی مادران دارای کودک مصروع در زمینه‌های تطابق روانی، کسب حمایت و دریافت اطلاعات بود. مواد و روش‌ها: در این کارآزمایی بالینی تصادفی دوگروهه قبل و بعد با گروه کنترل در سال 1393، 100 نفر از مادران دارای کودک مصروع بستری‌شده در بخش اعصاب بیمارستان قائم(عج) مشهد به‌روش نمونه‌گیری آسان انتخاب شده و با تخصیص تصادفی در دو گروه آزمایش (50 نفر) و کنترل (50 نفر) قرار گرفتند. ابزار‌ گردآوری داده‌ها، فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسش‌نامه خودکارآمدی مراقب بود. برنامه توانمندسازی فقط برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. خودکارآمدی مادران، قبل و بعد از مداخله، در دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس داده‌ها به‌کمک نرم‌‌افزار SPSS 11.5 و با استفاده از آزمون‌های آماری T مستقل، T زوجی، مجذور کای، دقیق فیشر و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: میانگین نمرات خودکارآمدی در ابعاد تطابق روانی، کسب حمایت و دریافت اطلاعات، قبل از مداخله، بین دو گروه تفاوت معنی‌داری نداشت (05/0p>)، ولی دو گروه بعد از مداخله با یکدیگر تفاوت معنی‌دار داشتند (001/0p<). همچنین در گروه آزمایش، میانگین نمرات بعد از مداخله به‌طور معنی‌داری بیشتر از قبل از مداخله بود (001/0p<). نتیجه‌گیری: برنامه توانمندسازی، خود‌کارآمدی مادران دارای کودک مصروع را در زمینه‌های تطابق روانی، کسب حمایت و دریافت اطلاعات افزایش می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توانمندسازی، خود‌کارآمدی، صرع، تطابق روانی، دریافت اطلاعات

عنوان انگلیسی Effect of an Empowerment Program on Self-Efficacy of Epileptic Child's Mothers in Psychological Adaptation, Gaining Support and Receiving Information
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Epilepsy is one of the most prevalent childhood neurological disorders. As the primary caregivers, the mothers of epileptic children undergo different psychological pressures. The aim of the study was to investigate the effects of empowerment on the self-efficacy of the mothers of the epileptic children, concerning psychological adaptation, gaining support, and receiving information.  Materials & Methods: In the controlled two-group random clinical trial with pretest and posttest steps, 100 mothers of epileptic children hospitalized in the Neurology Ward of Ghaem Hospital of Mashhad were studied in 2014. The subjects, selected via convenience sampling method, were randomly divided into two groups including experimental (n=50) and control (n=50) groups. Data was collected using the caregiver's self-efficacy questionnaire. Only experimental group received the empowerment program, and no intervention was conducted in control group. The mothers' self-efficacy was measured before and after the intervention in both groups. Data was analyzed by SPSS 11.5 software using independent T, paired T, Chi-square, Fisher's exact, and covariance tests.  Findings: The mean scores of self-efficacy, including psychological adjustment, gain a support, and receiving information, were not significantly different between the groups before the intervention (p>0.05). Nevertheless, the groups were significantly different after the intervention (p< 0.001). In addition, the mean score after the intervention in experimental group was significantly higher than the score in the same group before the intervention (p< 0.001). Conclusion: The empowerment program enhances the self-efficacy of the mothers of the epileptic children in psychological adjustment, gain a support, and receiving information.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سپیده غلامی | S. Gholami
Operating Room Department, Nursing & Midwifery School, North Khorasan University of Medical Sciences, Bojnurd, Iran
گروه اتاق عمل، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران

طیبه ریحانی | T. Reyhani
Pediatric & Infant Department, Nursing & Midwifery School, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه پرستاری کودک و نوزاد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

مهران بیرقی طوسی | M. BeyraghiToosi
Pediatric Department, Medicine School, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه کودکان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

حمیدرضا بهنام وشانی | H.M. Behnam Vashani
Pediatric & Infant Department, Nursing & Midwifery School, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه پرستاری کودک و نوزاد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2148-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201448.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مراقبت‌های خانگی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات