، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۱۱۷-۱۲۲

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت‌های مقابله‌ای بر افسردگی و بهزیستی روان‌شناختی نوجوانان دختر
چکیده فارسی مقاله اهداف: با توجه به اهمیت روان‌شناسی مثبت‌نگر و مهارت‌های کارآمد مقابله‌ای بر سلامت روان افراد به‌خصوص نوجوانان، هدف این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های مقابله‌ای بر افسردگی و بهزیستی- روانشناختی دانش‌آموزان نوجوان دختر بود. مواد و روش‌ها: این پژوهش نیمه‌تجربی با استفاده از پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل در کلیه دانش‌آموزان دختر پایه اول دبیرستان در سال تحصیلی 94-1393 شهرستان (320 نفر) انجام شد و 65 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسش‌نامه افسردگی بک و مقیاس بهزیستی- روانشناختی ریف (فرم بلند) برای جمع‌آوری داده‌ها مورد استفاده قرار گرفت. گروه آزمون تحت برنامه آموزش مهارت‌های مقابله‌ای قرار گرفتند. داده‌های به‌دست‌آمده با آماره‌های توصیفی و آزمون T مستقل در نرم‌افزار SPSS 18 تحلیل شدند. یافته‌ها: متغیر "پذیرش خود" در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون در دو گروه کنترل و آموزش دارای بالاترین مقدار بود (جدول 1). مقایسه میانگین نمرات بهزیستی- روانشناختی قبل از مداخله بین گروه کنترل (41/31±02/63) و آزمون (23/33±02/63) اختلاف معنی‌داری نداشت (078/0=p) ولی این اختلاف بعد از مداخله بین دو گروه کنترل (14/25±76/64) و آزمون (59/25±54/59) معنی‌دار بود (001/0=p). آموزش مهارت‌های مقابله‌ای موجب اختلاف معنی‌دار بین نمرات پس‌آزمون دو گروه کنترل و آزمون در ارتباط مثبت با دیگران (07/2=t؛ 041/0=p)، خودمختاری (51/2=t؛ 013/0=p)، رشد شخصی (61/2=t؛ 01/0=p)، پذیرش خود (05/2=t؛ 042/0=p)) و نمره کل افسردگی (31/24=t؛ 001/0=p) شد. نتیجه‌گیری: آموزش مهارت‌های مقابله‌ای می‌تواند تاثیر مثبتی بر نمره افسردگی و نمرات بهزیستی- روانشناختی در دانش‌آموزان دختر نوجوان داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افسردگی، بهزیستی روان‌شناختی، مهارت‌های مقابله‌ای، نوجوانان

عنوان انگلیسی Effectiveness of Coping Skills Training on Depression and Psychological Well-Being among Girl Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Noticing the importance of positive psychology and efficient coping skills in the mental health of a person, and especially the adolescence, the aim of this study was to determine the effectiveness of teaching the coping styles on depression and psychological well-being of girl adolescent students.  Materials & Methods: In the pretest-posttest semi-experimental study with control group, the first-class girl students of the high school (n=320) were studied in the educational year 2014-15. 65 students were selected via simple random sampling method. Data was collected using Beck depression questionnaire and Ryff psychological well-being scale (the long form). The coping skills training program was conducted in experimental group. Data was analyzed by SPSS 18 software using the descriptive statistics and independent T test.  Findings: At the pretest and posttest stages, "self-acceptance" was in the highest level in both control and experiment groups. There was no significant difference in the mean psychological well-being score before the intervention between control (63.02±31.41) and experimental (63.02±33.23) groups (p=0.078).  Nevertheless, there was a significant difference in the score between control (64.76±25.14) and experiment (59.54±25.59) groups after the intervention (p=0.001). Teaching the coping styles led to significant differences between the scores of posttest stage in control and experiment groups in a positive relation with others (p=0.041; t=2.07), self-dependence (p=0.013; t=2.51), personal development (p=0.01; t=2.61), self-acceptance (p=0.042; t=2.05), and total score of depression (p=0.001; t=24.31). Conclusion: Teaching the coping skills can positively affect the depression score and the psychological well-being scores in the adolescent girl students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله الهه مقنی باشی | elahe moghanibashi
Psychology Department, Human Sciences Faculty, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran
گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران

نگار اصغری پور | negar asgharipour
Psychiatry & Behavioral Sciences Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
مرکز تحقیقات روان‌پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2233-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201508.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت روان
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات